Naturskyddsföreningen överklagar slutförvaret av kärnbränsle

Naturskyddsföreningen har överklagat regeringens beslut att förvara använt kärnbränsle i Forsmark till Högsta Förvaltningsdomstolen. Enligt föreningarna har inte kärnavfallsbolaget SKB kunnat visa att den beslutade förvaringen är säker. De kopparkapslar som ska användas kan enligt experter vittra sönder redan efter några hundra år. Naturskyddsföreningen överklagar tillsammans med Jordens vänner, Fältbiologerna och Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning (MKG).

– Regeringens beslut om att godkänna kärnbränsleförvaret var ett historiskt beslut och jag är rädd att de gjorde ett historiskt misstag. Beslutet innebär risk för läckage av oerhört farliga ämnen. Vi har därför nu lämnat in en skarpt formulerad begäran om rättsprövning till Högsta förvaltningsdomstolen, säger Johanna Sandahl ordförande Naturskyddsföreningen.

I januari tog regeringen beslutet att godkänna anläggandet av det så kallade kärnbränsleförvaret i Forsmark, trots starka invändningar från Naturskyddsföreningen, MKG och forskare från KTH.

Men enligt Naturskyddsföreningen har Kärnavfallsbolaget SKB inte kunnat visa att de kopparkapslar som är tänkt att användas i den planerade förvarsmiljön är säkra. Enligt tung expertis från KTH kan kopparkapslarna vittra sönder redan efter några hundra år.

– Det här är en central del i vårt överklagande. Enligt miljöbalken är det den som bygger en miljöfarlig anläggning som måste bevisa att de klarar av säkerheten. Det anser vi att man inte lyckats med, säger Oscar Alarik, chefsjurist på Naturskyddsföreningen.

Kopparkapslarna kan vittra sönder på grund av olika nedbrytningsprocesser, som korrosion och väteförsprödning. Om kapslarna havererar och det extremt farliga kärnavfallet läcker ut kontaminerar det grundvattnet och hela ekosystemet. Även havsmiljön blir påverkad. Om det sker måste ett stort område spärras av som en zon med tillträdesförbud under mycket lång tid och ingen får äta eller dricka någonting från området. Det rör sig om radioaktiva ämnen som är extremt farliga under mycket lång tid, över 100 000 år.

– Att använda fem centimeter tunna kopparkapslar är billigt och enkelt för kärnkraftsindustrin. Men industrin har inte ens låtit regeringen, forskare eller miljörörelsen i sin helhet få ta del av viktiga tester som gjorts av koppar i en förvarsmiljö, säger Johan Swahn, kanslichef på MKG.

Här hittar du vårt överklagande.

Kraftfulla förslag för effektivare transportsystem19.5.2022 09:24:13 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen välkomnar Klimaträttsutredningens analys av bristerna i Trafikverkets planering av infrastruktur. Nu föreslås att Trafikverket ska börja arbeta för ökad transporteffektivitet. Med rätt regeländringar kan fler transporter antingen helt effektiviseras bort eller föras över från bil och lastbil till cykel och tåg. Tillsammans med det tidigare förslaget som begränsar industrins utsläpp av växthusgaser har politiker nu förslag som tar ett samlat grepp över två tredjedelar av Sveriges utsläpp.

Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas18.5.2022 06:05:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 1988 har Naturskyddsföreningen inför varje riksdagsval granskat vad partierna har gjort och vill göra i miljöpolitiken. I dag lanseras Naturskyddsföreningens granskning av partiernas miljöpolitiska agerande under den gångna mandatperioden. Resultatet visar att Miljöpartiet utses till mandatperiodens miljöbästa parti och att Vänsterpartiet kommer tvåa. S, C och L delar en tredjeplats och uppmanas gå från ord till handling, medan M, KD och SD får underkänt.

PÅMINNELSE: Pressträff 18/5: Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas17.5.2022 14:39:10 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff onsdagen den 18 maj om Naturskyddsföreningens granskning av miljöpolitiken under den gångna mandatperioden. Vi presenterar vår rankning av riksdagspartierna – från bäst till sämst utifrån deras miljöpolitiska insatser sedan valet 2018. Vi går också igenom mandatperiodens viktigaste miljöpolitiska segrar och bottennapp.

Naturskyddsföreningens två krav på regeringen efter helgens rikskonferens: stoppa importen och rädda biståndet15.5.2022 16:42:31 CEST | Pressmeddelande

Vid Naturskyddsföreningens rikskonferens i Mora 2022 uttrycktes djup solidaritet med Ukrainas befolkning och stor ilska över Rysslands illegala invasion. I ett öppet brev kräver nu Naturskyddsföreningens styrelse att regeringens förslag om nedskärningar på 9,2 miljarder i Sveriges biståndsbudget dras tillbaka, och att Sverige slutar importera fossil olja och gas från Ryssland. Samma uppmaning kommer också samarbetsorganisationen Ecoaction i Ukraina.