Naturskyddsföreningen på plats i Almedalen – granskar miljöpolitiken

I år fokuserar Naturskyddsföreningen på politikertalen och vad politikerna säger om klimat- och miljöpolitiken i Almedalen. Både Johanna Sandahl, ordförande, och Karin Lexén, generalsekreterare, kommer att vara på plats för att analysera och kommentera partiernas klimat- och miljölöften.

– Eftersom det är valår kommer vi att fokusera på partiernas miljö- och klimatpolitik, och inte minst vad som förs fram i partiledartalen. Klimatkrisen och naturkrisen är två ödesfrågor där vi förväntar oss konkreta lösningar från politikerna, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Inför valet i höst har Naturskyddsföreningen granskat de olika partiernas inställning i ett antal klimat- och miljöfrågor, och kan konstatera att de stora partierna har oroande låga miljöambitioner.

Under Almedalsveckan kommer föreningen att bevaka och kommentera samtliga partiers miljöpolitik utifrån talen, samt genomföra live-sändningar på Youtube efter varje tal klockan 12.15-12.25 och 20.15-20.25.

Följande personer från Naturskyddsföreningen kommer att vara på plats och tillgängliga för intervjuer och möten under Almedalsveckan:

• Johanna Sandahl, ordförande
  • Karin Lexén, generalsekreterare
  • Annelie Andersson, kampanjstrateg val 2022
  • Hanna Berheim Brudin, kommunikationschef
  • Louise Karlberg, avdelningschef skog och jordbruk
  • Mia Svedäng, sakkunnig sötvattensfrågor
  • Jens Forsmark, sakkunnig hållbara transporter

Kontakta gärna oss för medverkan i seminarier, paneler eller möten. Kontaktperson är petra.holgersson@naturskyddsforeningen.se

Här hittar du Naturskyddsföreningens granskning ”Sänkta ambitioner i miljöpolitiken” (där samtliga riksdagspartier har svarat på 22 miljöpolitiska förslag) samt granskningen ”Kastvindar i miljöpolitiken” (där samtliga riksdagspartiers miljöpolitik under den gångna mandatperioden granskats).

Kontakt: Petra Holgersson, pressekreterare, 072–5654405, petra.holgersson@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen vill skapa världens längsta blomsteräng5.8.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att ekosystemet och matproduktionen ska fungera, behövs blomrika miljöer som vilda bin och andra pollinatörer trivs i. Eftersom många av dessa miljöer har försvunnit behöver de återskapas, och därför lanserar Naturskyddsföreningen nu projektet ”Världens längsta blomsteräng”. Målet är att hjälpa pollinatörerna och stärka den biologiska mångfalden, samtidigt som föreningen vill slå ett Guiness-världsrekord med hjälp av kommuner, vägföreningar och privatpersoner.

Oroande lite miljöpolitik i årets Almedalen7.7.2022 17:03:20 CEST | Pressmeddelande

De stora politiska partiernas ambitioner kring klimat och miljö är allt för låga. Det är Naturskyddsföreningens analys efter att samtliga partier talat i Almedalen i år. Trots pågående klimat- och naturkris presenterade partiledarna för Sveriges största partier få konkreta lösningar. Samtidigt uppger tre av fyra väljare att det är viktigt att det parti de kommer att rösta på för en politik i linje med klimatmålen.

Naturskyddsföreningen på plats vid FN:s havskonferens23.6.2022 13:34:18 CEST | Pressmeddelande

Inför FN:s havskonferens i Lissabon 27 juni – 1 juli, som Naturskyddsföreningen närvarar på, kräver föreningen att mer görs för att uppnå de globala havsmiljömålen, inte minst målet om ett hållbart fiske. Sverige måste prioritera en omställning av fisket och främja utvecklingen av ett skonsamt, småskaligt fiske i Sverige, EU och resten av världen. Det kräver Naturskyddsföreningen i ett öppet brev till regeringen, som undertecknats av över 15 000 privatpersoner.