Svenska PostkodlotterietSvenska Postkodlotteriet

Naturskyddsföreningen skapar världens längsta blomsteräng

Längs svenska vägar och cykelbanor ska Naturskyddsföreningen skapa världens längsta blomsteräng och samtidigt göra vägkanterna till ett paradis för biologisk mångfald. Minst 1 000 kilometer ska prunka i projektet som finansieras av Svenska Postkodlotteriet.

Naturskyddsföreningens generalsekreterare överraskades av Kicken när hon promenerade vid Hellasgården i södra Stockholm. Nu ska hon och hennes organisation skapa världens längsta blomsteräng. Foto Magnus Sandberg.

-       Sverige får större areal blomrika marker i landskapet, vilket bidrar till högre biologisk mångfald och bättre förutsättningar och spridningsmöjligheter för många arter vars livsmiljöer i dag är hotade, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén.

I takt med att slåtterängar och naturbetesmarker minskat kraftigt har pollinatörer så som bin, humlor och fjärilar, blivit allt färre. En miljon arter hotas av utrotning. Men med smartare skötsel av Sveriges vägkanter förvandlas de från bortglömd spillyta till ett blomstrande nätverk som surrar av liv.

Naturskyddsföreningen medlemmar ska tillsammans med engagerade aktörer runt om i Sverige skapa demonstrationssträckor samla upp avklippt gräs, bekämpa invasiva arter och så lokala ängsfröer för att öka den biologiska mångfalden. Samtidigt ska minst en miljon svenskar få information om den kris naturen står inför och vikten av biologisk mångfald.

-       Att aktivt arbeta med att återskapa gamla tiders blomsterängar längs de stråk och vägkanter många svenskar rör sig vid dagligen är ett spännande sätt att uppmärksamma vikten av biologisk mångfald. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet kan vi bidra till artrikedom och att bevara viktiga livsmiljöer, säger Eva Struving, MD på Svenska Postkodlotteriet.

Projektet tilldelas drygt 14 miljoner kronor och är ett av de Drömprojekt som beviljas av Svenska Postkodlotteriet varje år. Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet förmedlat drygt elva miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

Podcast gör plats för mänskliga berättelser om livet med barncancer18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden lanserar en podcast som i tolv avsnitt lyfter fram de situationer som barncancerdrabbade familjer genomgår. Tanken är att avsnitten ska ge stöd åt drabbade, samt svar på många av de frågor som närstående till den drabbade familjen kan ha. Målet är ett innerligt samtal som leder till igenkänning och gemenskap hos drabbade och anhöriga, samt ökad förståelse från samhället, vården och beslutsfattare. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.

AI-projekt ska stoppa övergrepp mot barn på nätet17.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Genom ny teknik som enklare identifierar förövare och offer, är målet att färre barn ska utsättas för sexuella övergrepp på nätet. Projektet kallas Stella Polaris och är en virtuell försvarsmakt för utsatta barn. Det genomförs av World Childhood Foundation och finansieras av Svenska Postkodlotteriet. Något liknande initiativ finns inte ännu, men ska skapas under de fyra år projektet löper.