Naturskyddsföreningens två krav på regeringen efter helgens rikskonferens: stoppa importen och rädda biståndet

Vid Naturskyddsföreningens rikskonferens i Mora 2022 uttrycktes djup solidaritet med Ukrainas befolkning och stor ilska över Rysslands illegala invasion. I ett öppet brev kräver nu Naturskyddsföreningens styrelse att regeringens förslag om nedskärningar på 9,2 miljarder i Sveriges biståndsbudget dras tillbaka, och att Sverige slutar importera fossil olja och gas från Ryssland. Samma uppmaning kommer också samarbetsorganisationen Ecoaction i Ukraina.

Den svenska regeringen vill göra en rekordstor nedskärning av det internationella biståndet för att finansiera mottagandet av de som flyr kriget i Ukraina. Genom att dra tillbaka 9,2 miljarder blir Sverige paradoxalt nog sitt eget största mottagarland av internationellt bistånd.

I ett öppet brev till regeringen menar Naturskyddsföreningen att det är ett svek mot världens fattiga och utsatta människor och att det är oförenligt med Sveriges internationella åtaganden om att prioritera miljö- och klimatfrågor.

Detta plötsliga beslut drar undan mattan för tusentals organisationer i hela världen som arbetar för miljö, klimat och mänskliga rättigheter. Där många av dem verkar är civilsamhällets utrymme redan kraftigt begränsat och miljöförsvarare arbetar inte sällan med livet som insats. Den svenska regeringens nedskärning betyder att många får se sina avtal brytas och överenskomna budgetar reduceras med 40 procent − mitt under pågående verksamhetsår”, står det bland annat i brevet.

En av de organisationer som drabbas av regeringens beslut är Naturskyddsföreningens samarbetsorganisation Ecoaction i Ukraina. Ecoaction uppmanar Sverige att inte låta kriget överskugga den viktiga miljökampen. Miljöorganisationen, som är den största i Ukraina, fortsätter sitt arbete trots omständigheterna, men som om kriget inte vore nog hotas de nu av uppsägningar för att hantera det indragna bidraget från Sverige.

I och med kriget meddelar Ecoaction att deras viktigaste fråga är ett importstopp av fossila bränslen från Ryssland. I fjol köpte EU fossila bränslen från Ryssland för inte mindre än 1 000 miljarder kronor, vilket bidrar till att finansiera Putins krig.

Importstopp av rysk olja och gas och ett starkt bistånd är två frågor som Naturskyddsföreningen har drivit under den senaste tiden. Vad gäller importstoppet har riksdagens näringsutskott nyligen nått en överenskommelse som det nu är upp till regeringen att gå vidare med, men ännu har inget beslut fattats. Naturskyddsföreningen kräver nu att regeringen agerar.

Läs hela brevet här.

Naturskyddsföreningen på plats vid FN:s havskonferens23.6.2022 13:34:18 CEST | Pressmeddelande

Inför FN:s havskonferens i Lissabon 27 juni – 1 juli, som Naturskyddsföreningen närvarar på, kräver föreningen att mer görs för att uppnå de globala havsmiljömålen, inte minst målet om ett hållbart fiske. Sverige måste prioritera en omställning av fisket och främja utvecklingen av ett skonsamt, småskaligt fiske i Sverige, EU och resten av världen. Det kräver Naturskyddsföreningen i ett öppet brev till regeringen, som undertecknats av över 15 000 privatpersoner.

Naturskyddsföreningen besviken på Miljöprövningsutredningen15.6.2022 14:21:57 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart att miljöprövningen i Sverige inte behöver förenklas för att gynna den gröna omställningen. Men det stora problemet med evighetstillstånd för miljöfarlig verksamhet är inte löst. Naturskyddsföreningen är mycket besviken på Miljöprövningsutredningens förslag att gamla tillstånd ska omprövas först efter 40 år och att nya tillstånd som huvudregel inte ska tidsbegränsas. Och förslaget om ”Lex Cementa”, eller giltighetsförlängning som utredningen kallar det, är enligt föreningen ett starkt hot mot miljön.

Pressinbjudan: Vilka förutsättningar finns för miljöjournalistiken i norra Sverige och resten av Barentsregionen?15.6.2022 10:44:40 CEST | Pressinbjudan

Barentsregionen sträcker sig över norra Sverige, Norge, Finland och nordvästra Ryssland. Här finns goda förutsättningar för storföretag att investera i naturtillgångar som skog, malm och olja. Men vilka förutsättningar finns det för miljöjournalistiken att granska dessa storföretag, miljörisker och korruption i en tid när hot, hat och påtryckningar mot miljöjournalister ökar? Det diskuteras den 16 juni under ett seminarium som arrangeras av Naturskyddsföreningen och Sveriges Natur, i samband med att Reportrar utan gränser släpper en ny rapport. Välkomna!