Resia AB

Naturupplevelser på hemmaplan lockar allt fler

Dela

Intresset bland svenskar har ökat drastiskt när det kommer till naturupplevelser på hemmaplan. En av de hetaste trenderna just nu är resor med Hurtigruten. Dessutom är det i dag faktiskt billigare att åka Hurtigruten jämfört med tidigare år. Bara i år ser vi en ökning med + 20 % jämfört med förra året. Över en 4-årsperiod ser vi dock en ökning på hela + 350 %.

– Vi går mot en riktig rekordsäsong när gäller bokningar på Hurtigruten. Orsaken till detta är att kunden idag får en mycket bättre produkt och betydligt mer för pengarna. Det är idag faktiskt billigare att åka Hurtigruten jämfört med vad det var 2013, samtidigt som kunden får en ännu bättre upplevelse. Förbättringarna har framför allt skett på mat och utflyktsprogram kopplat till föreläsningar och aktiviteter ombord, säger Lars Olsson, marknadschef på Bengt-Martins, som är en del av Resia Travel Group.

Otroliga ökningar på senare år

Ökningen är minst sagt iögonfallande då ökningen i år ligger på + 20 %. Över en 4-årsperiod ligger dock ökningen på hela + 350 %, vilket är helt otroligt.

– De flesta väljer att resa under sommarmånaderna april-oktober. Den absoluta högsäsongen infaller dock under midnattssolsperioden som pågår från mitten av maj till mitten av juli. Vi ser dock en stor ökning av återkommande gäster som väljer att åka under vinterhalvåret då det är en helt annan upplevelse med norrsken och dessutom är det oerhört prisvärt just då, säger Lars Olsson.

Den produkt som får flest superlativ vid återkopplingen

– Till sist så har vi de senaste åren i stort sett bara positiva återkopplingar från kunder och det är den produkt som får flest superlativ vid återkopplingen, fortsätter Lars Olsson.

– Den här trenden förstärker det ändrade resmönstret där vi värdesätter trygghet, naturupplevelser och att semestra på nära håll. Förmodligen är det allt som händer i världen som fått svenskarna att värdesätta det som finns på hemmaplan. Dessutom vill allt fler av oss bidra till en mer hållbar värld och undviker därför långa flygresor. Det känns otroligt kul att se att de går så bra för våra varumärken, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Topplista Hurtigruten – mest bokade rutterna
1. Kirkenes - Bergen 2. Bergen - Kirkenes 3. Bergen - Bergen

*Bokningsstatistiken ovan är baserad på bokningar gjorda hos Bengt-Martins under 2017.

För mer information, kontakta gärna:

Lars Olsson, marknadschef Bengt-Martins, telefon: 0708-15 43 75, e-post: lars.olsson@bengt-martins.se
Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975

Bilder

Om

Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 500 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg där vårt Servicecenter stöttar kundmötet med funktioner som marknad, teknisk utveckling, ekonomi, HR, IT och säljsupport. År 2016 omsatte vi 3,6 miljarder kronor.

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum