Naturvårdsverket vill halvera vildsvinsstammen till 2025

Naturvårdsverket har tagit beslut om sin reviderade, Nationella förvaltningsplan för vildsvin. Planen innehåller bland annat mål för halvering av vildsvinsskadorna i jordbruk och trafik till 2025. – Det är mycket glädjande att verket nu markerar allvaret i frågan och ett viktigt steg för att flytta vildsvinsfrågan framåt, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Vildsvinsskadorna i jordbruket motverkar en bibehållen eller ökad livsmedelsproduktion. Den explosionartade ökningen av vildsvin är ett hinder för att förverkliga målen i livsmedelsstrategin.

Naturvårdsverket ställer i och med målen på halvering av skadorna inom fem år krav på alla berörda parter att agera. Det gäller markägare, jägare, berörda myndigheter, riksdag och regering. Arbetet måste ske på alla nivåer och i samarbete, säger Palle Borgström.

På kort sikt måste antalet fällda vildsvin öka. Efter den milda vintern i Götaland står vi inför en situation med stor och ökande vildsvinsstam och vi kan förvänta oss ännu värre skador i jordbruket än tidigare. Naturvårdsverkets plan är inte tvingande. Men den måste ses som ett starkt hjälpmedel för förvaltningen och tydlig anvisning om allvaret i frågan.

Vi förväntar oss nu att regeringen snabbt kommer med förslag om reglering av utfodring av klövvilt och att länsstyrelserna får tydligt uppdrag att samla berörda parter i länen och ta fram åtgärdsplaner som passar i respektive län.

Bilden: Vildsvinsskador efter djurens bökande under en natt. Foto: LRF

Svensk odling behöver sin ordinarie arbetsstyrka1.6.2020 11:42:35 CESTPressmeddelande

Svensk odling av bär och grönsaker samt skogsbruket har under våren fått en ovanligt framträdande roll. Bristen på arbetskraft blev stor, regeringen klassade livsmedelsproduktion som samhällsviktig och många arbetssökande vände sig till odlingen för jobb. - Vi är enormt tacksamma för allt stöd från regering, organisationer och alla sökande. Många av våra medlemsföretag har tack vare hårt eget arbete, och de insatser som gjorts, kunnat få tag på hela eller delar av sin ordinarie arbetskraft eller ny arbetskraft. Nu återstår att säkra att de som fortsatt har arbetskraftsbehov kan få in både erfaren personal och komplettera där det fortsatt saknas, säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"29.5.2020 13:33:34 CESTPressmeddelande

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.

LRF går vidare med egen handlingsplan för viltförvaltning27.5.2020 10:21:44 CESTPressmeddelande

Vildsvinsskador är ett reellt hot mot Sveriges lantbruk. Vi kan inte acceptera att vilt tillåts sätta villkoren för produktionen av mat och skog i Sverige. Efter förra årets stämma bjöd LRF in Svenska jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund för att arbeta med en gemensam handlingsplan med syfte att minska viltskadorna i skog och jordbruk. – Vi har hittills funnit samsyn i flera delar av arbetet, men dessvärre har vi svårt att enas om vissa delar, exempelvis om nationella mål gällande förvaltningen. Vildsvinsfrågan och är en ödesfråga för en del av våra medlemmars fortsatta existens och så viktigt för LRFs medlemmar att vi dessvärre inte ser någon annan utväg än att fortsätta med handlingsplanen på egen hand, säger Palle Borgström, riksförbundsordförande LRF.