Naturvetarna

Naturvetarna plockar politisk expert från (S)

Fackförbundet Naturvetarna fortsätter sin satsning på samhällspolitisk påverkan. I februari börjar Lydia Wefer med lång erfarenhet av politiskt utredningsarbete. Det senaste halvåret har förbundet byggt upp en nästintill helt ny påverkansorganisation.

Lydia Wefer kommer närmast från en tjänst som politisk sekreterare för Socialdemokraterna i Region Stockholm. Tidigare har hon bland annat varit politisk sekreterare i Sigtuna och Nacka, samt utredare på Kommunal

Under det senaste året har Naturvetarna lagt om kursen för påverkansområdet, och anställt flera nya kompetenser för att stärka upp inom mediebearbetning och opinionsbildning. Nu tar man även in Lydia Wefer för att addera ännu en tung kompetens på utredarsidan.

– Vi välkomnar Lydia och ser fram emot att hon kommer fortsätta utveckla påverkansarbetet hos Naturvetarna framöver, säger Petra Malm, samhällspolitisk chef på Naturvetarna.

– Jag ser fram emot att bland annat bidra till att fler väljer att utbilda sig till naturvetare och att våra medlemmar får bra villkor och kan utvecklas i sina yrkesroller. Naturvetare spelar en viktig roll när det gäller att möta framtidens utmaningar, både på hållbarhetsområdet och inom hälso- och sjukvården, säger Lydia Wefer.

Under 2020/21 har Naturvetarna ökat sin satsning på att stärka varumärket, öka synligheten för förbundet och dess medlemmars viktiga frågor samt utvecklat den digitala kompetensen. Ett led i detta arbete är att stärka upp på påverkansområdet.

Följ Naturvetarna

Senaste pressmeddelandena från Naturvetarna