Naturvetarna

Naturvetarna rekryterar expert på opinionsbildning

Fackförbundet Naturvetarna fortsätter sin satsning på påverkansarbetet med ytterligare en tung kompetens inom opinionsbildning. Den 22 november började Catherine Johnsson, med lång erfarenhet av kommunikation, pr och opinionsbildning som samhällspolitisk redaktör på förbundet. Under hösten har förbundet rekryterat sammanlagt fyra personer på påverkansområdet.

Catherine Johnsson kommer närmast från biståndsmyndigheten Sida där hon var pressekreterare. Tidigare har hon bland annat arbetat som sakkunnig på Rädda Barnen, som pressansvarig på Barnombudsmannen och kommunikationschef på Läkare Utan Gränser.

-          Min erfarenhet är att strategisk kommunikation är avgörande för att nå resultat och åstadkomma förändring. Jag ser fram emot att bidra till att skapa samhällsnytta, säger Catherine Johnsson.

-          Catherine kommer bidra med viktiga insikter i att driva ett strategiskt och operativt kampanj- och opinionsbildande arbete. Hon har en gedigen bakgrund från såväl statlig, ideell som privat sektor och har ansvarat för projekt där de kommunikativa målen och effekten av opinionsbildningen satts i främsta rummet. Vi ser fram emot att arbeta tillsamman med henne och gemensamt fortsätta utveckla förbundets påverkansarbete, säger Petra Malm, samhällspolitisk chef på Naturvetarna.

Under 2020/21 har Naturvetarna ökat sin satsning på att stärka varumärket, öka synligheten för förbundet och dess medlemmars viktiga frågor samt utvecklat den digitala kompetensen på marknadssidan. Avdelningen för Marknad och samhällspolitisk påverkan har lagt om arbetssättet från att vara en traditionell kommunikationsavdelning till att arbeta med ett 360-tänk där en stor del av arbetet bedrivs kampanjbaserat, för att uppnå en större effekt och mediegenomslag.

Även påverkansarbetet som tidigare skett via längre utredningar bedrivs i dag kampanjbaserat och mål- och effektstyrt med Diagnostiklyftet som ett exempel på en framgångsrik kampanj under våren, där den tuffa arbetssituationen och det låga löneläget hos medlemmarna inom regionens laboratorier uppmärksammats i såväl media som i samtal med politiker.

Tidigare under året har fyra nya personer rekryterats. Just nu pågår rekrytering av ytterligare en utredare och avdelningen kommer därefter att bestå av 12 medarbetare.

För mer information:

Petra Malm, Chef Marknad och Samhällspolitisk påverkan