Naturvetarna

Naturvetarna rekryterar sex nya medarbetare till marknadsavdelningen

Dela

Sex nya medarbetare förväntas börja på Naturvetarnas avdelning för Marknad och samhällspolitisk påverkan i höst. Fyra är redan signade och kommer bidra med ny unik kunskap inom digital marknadsföring, senior redaktionell kompetens och ett nytt sätt att bearbeta data och arbeta med analyser.

Under året som gått har fackförbundet Naturvetarna ökat sin satsning på att stärka varumärket, öka synligheten och utveckla den digitala kompetensen på marknadssidan. Avdelningen för Marknad och samhällspolitisk påverkan har lagt om arbetssättet från att vara en traditionell kommunikationsavdelning till att arbeta med ett 360-tänk där en stor del av arbetet bedrivs kampanjbaserat, för att uppnå en större effekt och mediegenomslag. 

Även påverkansarbetet som tidigare skett via längre utredningar bedrivs i dag kampanjbaserat, där effekten redan är synbar. Förbundet har på mindre än ett år höjt sitt mediala genomslag för medlemsfrågor med flera hundra procent jämfört med tidigare. 

Nu fortsätter förbundet att stärka upp med fyra nya medarbetare till avdelningen för att ytterligare accelerera sitt marknads- och påverkansarbete. Dessutom pågår ett rekryteringsarbete för ytterligare två. Till hösten kommer avdelningen bestå av 12 medarbetare, varav hälften är nyrekryterade. 

- Vi fortsätter vårt utvecklingsarbete och har nu knutit till oss några riktigt grymma personer som kompletterar det befintliga teamet med unika kompetenser, vilket känns spännande och kul, säger Petra Malm, chef för avdelningen för Marknad och Samhällspolitisk påverkan. 

Till hösten börjar 

Nima Farrahi, 28, i en roll som analytiker och statistiker. Han kommer närmast från marknadsundersökningsföretaget YouGov, där han lett kvantitativa projekt i syfte att hjälpa verksamheter att få en djupare förståelse för konsumenter, marknader och beteenden. Nima är utbildad nationalekonom med specialisering inom statistik. 

Erik Aronsson, 63, som anställs som samhällspolitisk redaktör. Erik lämnar contentbyrån Appelberg publishing, där han arbetat de senaste 17 åren som senior skribent, redaktör, kundansvarig och projektledare. Erik har även en bakgrund som skribent på Affärsvärlden, samt redaktionschef på Finanstidningen och Reuters. 

Ellinor Molin, 26, anställs som webbredaktör. Ellinor har tidigare arbetat som webbredaktör på Ny Teknik och är utbildad journalist. Hon kommer utveckla förbundets datadrivna kommunikation, och fokusera på att öka den digitala synligheten. 

Sarah Folcker, 29, som anställs som marknadsassistent, med särskilt fokus på rekrytering. Sarah är utbildad inom marknadsföring och har även en bakgrund inom försäljning, bland annat  för Telia. Hon kommer ha ett starkt fokus på rekrytering. 

- Erik Aronsson och Nima Farrahi har arbetat som konsulter, och är vana vid att ta fram innehåll och resultat baserat på data. De är proffs på att tänka målgruppsbaserat och att väga in många olika kommunikativa aspekter i sina analyser. Med Eriks långa erfarenhet av att arbeta på kommersiella redaktioner får vi ett bra stöd i vårt fortsatta arbete gentemot media, säger Petra Malm.  

- Ellinor Molin kommer från Ny Teknik, där man är extremt bra på att arbeta datadrivet, driva trafik till sajten och optimera det digitala flödet. Vi kommer även satsa mer på medlemsrekrytering, och här har kommer Sarah Folcker, som har erfarenhet av försäljning, passa klockrent för rollen, säger Petra Malm.  

- Det här är fyra otroligt talangfulla personer, som alla kommer bidra med nya, spännande insikter och hög kompetens inom sitt område. Tillsammans med övriga på avdelningen skapar de ett dream team som vi hoppas ska synliggöra våra medlemmars frågor ytterligare framöver, säger Petra Malm. 

Till hösten kommer Naturvetarna även rekrytera en utredare och en till samhällspolitisk redaktör till teamet. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ellinor Molin, fotograf Jennifer Ekholm
Ellinor Molin, fotograf Jennifer Ekholm
Ladda ned bild
Erik Aronsson
Erik Aronsson
Ladda ned bild
Sarah Folcker
Sarah Folcker
Ladda ned bild
Nima Farrahi
Nima Farrahi
Ladda ned bild

Om

Naturvetarna är fackförbundet för akademiker inom naturvetenskap. Vi coachar, företräder och stöttar naturvetare på hela arbetsmarknaden, från studietiden och genom hela arbetslivet.

Vi har cirka 33 500 medlemmar inom life science, jord, skog och miljö, de fysiska vetenskaperna, matematik och data. Som expert på naturvetares kompetens och arbetsmarknad erbjuder vi specialiserad service och rådgivning kring karriär, lön och arbetsvillkor. Tillsammans med andra fackliga organisationer förhandlar vi kollektivavtal som reglerar villkoren på svensk arbetsmarknad.

Naturvetarna är ett partipolitiskt obundet fackförbund inom Saco, Sveriges akademikers centralorganisation, vars förbund organiserar medlemmar efter utbildningsområde.

Följ Naturvetarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Naturvetarna

Studieval baserat på fakta viktigare efter pandemin31.3.2021 11:19:32 CEST | Pressmeddelande

Inför högskolevalet den 15 april är det viktigare än någonsin att ha koll på vilka jobb som är eftertraktade de kommande åren. Om man vill få ett försprång på arbetsmarknaden post-corona, bör man anmäla sig till en naturvetenskaplig högskoleutbildning. Naturvetenskapliga yrken har såväl bakåt som under senaste året klarat sig väl, och inte drabbats av arbetslöshet som andra yrkesgrupper i samhället.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum