Naturvetarna stödjer March for Science

Naturvetarna är en av de organisationer som är engagerade i och stödjer March for Science. Lördagen den 22 april samlas människor runt om i världen till manifestationer till stöd för vetenskapen – i Sverige i Stockholm, Uppsala och Göteborg.

Initiativet till March for Science kommer från USA, där forskare och allmänhet vill stå upp för vikten av vetenskap och för att forskningsbaserad kunskap kommer till användning i samhället. Här ingår också att motverka faktaresistens, alternativa fakta och falska nyheter.

Naturvetare säkrar världens framtid. I år väntas manifestationer ske på drygt 400 platser i världen. För Naturvetarna är det ett sammanhang som det är viktigt att stödja och delta i.

• Kunskap gör människan redo att klara av de utmaningar som vår värld ställs inför. Vårt behov av kunskap är omättligt – men kunskapen måste vara fri, tillgänglig och korrekt. Många naturvetare bidrar till att vi får den kunskap som krävs för att säkra världens framtid. Därför deltar Naturvetarna i March for Science, säger Ivar de la Cruz, förbundsstyrelsens ordförande i Naturvetarna.

Många medlemmar är forskare. Organisationer och enskilda personer kan stödja manifestationen på flera sätt, till exempel genom att sprida information, vara volontär den 22 april, bidra med pengar eller annat som behövs. Och givetvis genom att delta i marschen på någon av orterna Stockholm, Uppsala eller Göteborg

• I Naturvetarna tror vi att många naturvetare känner särskilt starkt för vetenskap och för att resultatet av forskning används för att skapa världens framtid. En stor del av våra medlemmar är verksamma inom forskning och utveckling, säger Johan Ahlgren, marknads- och kommunikationschef i Naturvetarna.

Läs mer om March for Science på den svenska eller den internationella webbplatsen.

För ytterligare information, v v kontakta:
Johan Ahlgren, marknads- och kommunikationschef, 08-466 24 05 eller 073-366 24 05