NBVs förbundsrektor får scouternas hederspris

NBVs förbundsrektor Göran Hägerdal får Bronsvargen

NBVs förbundsrektor Göran Hägerdal fick igår ta emot det ärofyllda priset Bronsvargen. Det är scoutrörelsens högsta utmärkelse som utdelas av Världsscoutkommittén såsom erkänsla för individuellt enastående arbete för scoutrörelsen. Utmärkelsen är också den enda som utdelas av Världsscoutkommittén.

Priset har delats ut till svenskar nio gånger, varav två är i livet: vår kung Carl XVI Gustaf och Bertil Tunje. Göran Hägerdal har varit engagerad inom scoutrörelsen sedan 1974.

– Det här priset betyder mycket för mig, säger Göran Hägerdal. Jag är stolt och glad men känner också en stor ödmjukhet. Det är viktigt att framhäva att det finns en mängd människor som står bakom. Jag ser utmärkelsen som en symbol för det arbete vi har gjort tillsammans!

Motivering: “Göran Hägerdal has dedicated a lifetime of service to Scouting for 45 years starting as a Cub Scout in 1974. Involved in national and worldlevels of Scouting. Göran has been involved and instrumental in many initiatives. Some of these include: Currently serving as a member of the National Awards and Honours Committee of the Guides and Scouts of Sweden Member of the WOSMEthics Committee and Volunteer Service Lead at the 24th World Scout Jamboree. Served professionally as staff of the World Scout Bureau for seven years, influencing and mentoring new initiatives and programmes per taining to the educational aspects of Scouting Serving as the Head of Youth Programmeas a youth, revitalising the World ScoutMoot Serving as deputy campchief of the 10th World Scout Moot, 1996 in Sweden, and one of the three campchiefs of the 22nd World Scout Jamboree, 2011 in Sweden. Göran has been an excellent rolemodel, living by the values of Scouting through the Scout Promise and Law and promoting youth engagementat every opportunity. He is committed to empowering young people, and is a natural leader who always promotes and celebrates diversity and inclusion.”

Läs mer om priset:https://www.scout.org/bronze-wolf-award

NBVs förbundsrektor Göran Hägerdal får Bronsvargen

NBV
Gammelgårdsvägen 38

0733 72 63 02http://www.nbv.se

NBV, Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet, bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. NBV lägger särskild vikt vid de frågor som berör alkohol och andra droger, folkhälsa, integration och internationella frågor.

Följ NBV

Senaste pressmeddelandena från NBV

Folkbildning - en central del av public service14.5.2020 10:43:00 CEST | Pressmeddelande

Utan folkbildningen, som växte fram i början av 1900-talet, hade vi kanske inte haft public service såsom det ser ut idag. Visste du att den folkbildande aspekten än idag är en helt central del av public service? Om inte annat står det helt klart att så är fallet för den som tar del av 2019 års proposition till riksdagen om framtidens public service, där arbetet med demokrati och folkbildning framhålls som de grundläggande uppdragen. I propositionen står bla: ”Enligt sändningstillstånden ska alla tre programföretagens utbud som helhet präglas av folkbildningsambitioner. /…/ Liksom kommittéen och remissinstanserna anser regeringen att folkbildning fortsatt bör vara en central del av public service-uppdraget.” Journalisten Christina Jutterström har i Dagens Arena också framhållit folkbildningens förhållande till public service. Hon skriver att hon, då hon var VD för Sveriges Television, brukade hävda att public service-företagen i hög grad bidragit till att Sverige har ett bildat folk. V