Nedåt för bostadsbyggandet i Mellansverige

Enligt Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos faller antalet påbörjade bostäder i Mellansverige. Bostadsinvesteringarna under perioden 2018-2019 minskar med 20 procent i Örebro län. Motsvarande siffra för Östergötland är 12 procent. Även i Västmanland och Södermanland märks en tydlig nedgång under 2019.

- Den positiva utvecklingen från 2017 är bruten. Har regeringen någon plan för att motverka ett konjunkturfall – eller slarvar man bort chansen att rusta Sverige för 11 miljoner människor? säger Henrik Junzell, regionchef, Sveriges Byggindustrier.

En positiv motvikt till det minskade bostadsbyggandet är att offentliga lokal- och infrastrukturinvesteringar, såsom Mälardalens högskolas nya campus i Eskilstuna och den successiva projekteringen av Ostlänken, ökar under perioden 2018-2019.

- Satsningar på utbildning och vidgade arbetsmarknadsregioner stärker konkurrenskraften och är en motor för bostadsbyggande i hela Mellansverige, säger Henrik Junzell.

Sveriges Byggindustriers konjunkturrapport kommer två gånger per år. På riksnivå är den procentuella nedgången i nyproduktion nära 30 procent sedan konjunkturtoppen 2017. Nyproduktion av lägenheter i flerbostads- och småhus är nu tillbaka under 2015 års nivåer.

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.