Nedåt för bostadsbyggandet i Mellansverige

Enligt Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos faller antalet påbörjade bostäder i Mellansverige. Bostadsinvesteringarna under perioden 2018-2019 minskar med 20 procent i Örebro län. Motsvarande siffra för Östergötland är 12 procent. Även i Västmanland och Södermanland märks en tydlig nedgång under 2019.

- Den positiva utvecklingen från 2017 är bruten. Har regeringen någon plan för att motverka ett konjunkturfall – eller slarvar man bort chansen att rusta Sverige för 11 miljoner människor? säger Henrik Junzell, regionchef, Sveriges Byggindustrier.

En positiv motvikt till det minskade bostadsbyggandet är att offentliga lokal- och infrastrukturinvesteringar, såsom Mälardalens högskolas nya campus i Eskilstuna och den successiva projekteringen av Ostlänken, ökar under perioden 2018-2019.

- Satsningar på utbildning och vidgade arbetsmarknadsregioner stärker konkurrenskraften och är en motor för bostadsbyggande i hela Mellansverige, säger Henrik Junzell.

Sveriges Byggindustriers konjunkturrapport kommer två gånger per år. På riksnivå är den procentuella nedgången i nyproduktion nära 30 procent sedan konjunkturtoppen 2017. Nyproduktion av lägenheter i flerbostads- och småhus är nu tillbaka under 2015 års nivåer.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.