Neddragningar på Chalmers kan slå mot forskning och utbildning

Varslet på Chalmers kommer sällsynt illa i tiden. I ett läge då samhället behöver högteknologiskt kunnande, mer kompetensutveckling och fler möjligheter för människor att ställa om på grund av Coronakrisen, då lägger ett av Sveriges ledande lärosäten ett storvarsel.

– Sverige måste rusta för att klara de stora teknikskiften vi står inför som 5G, elektrifiering, artificiell intelligens och cybersäkerhet. Då duger det inte att tekniska universitet varslar sina lärare och forskare och krymper resurserna, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Varslet som lagts rör 180 personer och omfattar alla personalkategorier. Bakgrunden är en galopperande pensionsskuld som nu tvingar Chalmers att minska kostnaderna med 250 miljoner kronor årligen fram till och med 2022.

Förhållandena har varit kända under en längre tid, och risken finns att detta bara är ett i raden av framtida varsel från lärosäten som befinner sig i en liknande situation. Nedskärningarna riskerar att rycka undan mattan för brådskande satsningar. Den fackliga förhandlingskartellen Saco-S på Chalmers har under våren jobbat intensivt med att försöka begränsa varslet och hitta alternativa besparingar.

Regeringen har nyligen avsatt 30 miljoner kronor för att redan korttidspermitterade ska kunna komplettera sina kunskaper vid landets lärosäten. Samtidigt planerar Chalmers att öka sin antagning till distans- och sommarundervisning. Det tekniska basåret – en förberedelse för ingenjörsutbildningen – ska bli dubbelt så stort.

– Sveriges Ingenjörer vill att utbildningsdepartementet gör allt det kan för att behålla nivån på den högteknologiska forskningen och kvaliteten på de tekniska utbildningarna även framöver. Det leder till att arbetslösheten minskar, kompetensen ökar och Sveriges konkurrenskraft stärks när vi ska ta oss ur krisen, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Om Saco-S

Sveriges Ingenjörer ingår i förhandlingskartellen Saco-S som samlar fackligt anslutna akademikermedlemmar på statliga lärosäten. På Chalmers tekniska högskola är förbundet kontaktförbund, vilket betyder att förbundet stöttar och utbildar den lokala fackliga Saco-S organisationen vid Chalmers.

Lars Bengtsson, ordförande i Saco-S vid Chalmers
labe@chalmers.se / 031 772 84 41

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 156 500 medlemmar är det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

Kollektivavtal klart med Paradox3.6.2020 15:17:18 CESTPressmeddelande

Sveriges Ingenjörer och Unionen har tillsammans med techföretaget Paradox förhandlat fram kollektivavtal. Paradox blir därmed en av de första större arbetsgivarna med kollektivavtal i den svenska spelutvecklingsbranschen. "Avtalet med Paradox är ett fint exempel på hur kollektivavtal kan ge villkor anpassade till företags verksamheter. Det stärker arbetsgivare, medarbetare och bidrar till den svenska modellen", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

LAS-utredningens förslag gör alla provanställda på livstid1.6.2020 15:01:44 CESTPressmeddelande

Förslagen i Las-utredningen skulle urholka individens anställningsskydd och kraftigt rubba maktbalansen till arbetsgivarnas fördel. "I klartext leder det till att vi alla kommer att bli provanställda på livstid om utredningens förslag blir verklighet", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer. Utredningen har misslyckats med att leva upp till direktiven. Nu måste politikerna hålla sitt löfte och låta parterna förhandla fram sitt förslag.