Nedläggning av fågelcentral hotar 1000 fåglar

Fågelcentralen på Hisingen tar varje år emot över 1 000 skadade fåglar som lämnas in av polis och allmänhet. Nu hotas fågelcentralen av nedläggning. Hjälporganisationerna Animals’ HOPE och The Perfect World Foundation startar därför ett samarbete i förhoppning att rädda fågelcentralen.

Jan Westin, Fil.dr / PhD

Göteborgs ornitologiska förening har under 30 år tagit emot skadade fåglar på Fågelcentralen på Hisingen. Nu hotas den av nedläggning på grund av brist på pengar. Tusentals riskerar i så fall att dö, menar Jan Westin, styrelseordförande för Animals HOPE.

De ideella organisationerna The Perfect World Foundation och Animals HOPE ingår nu ett samarbete för att försöka rädda Fågelcentralen och tar över driften från och med den 1 oktober i år.

Förhoppningen är att via donationer, arv eller bidrag få in tillräckligt med medel för att driva verksamheten vidare och även kunna rusta upp de mycket slitna lokalerna.

Som ett första steg sätts en informationscontainer upp i Slottsskogen nu till helgen. Förhoppningen är att den ska inspirera Slottsskogenflanörerna att via Swish eller bankgiroinbetalning till ett 90-konto säkerställa att skadade fåglar får hjälp även framgent.

”Vi vill väl alla omges av vackra fåglar och fågelsång även i framtiden!?” säger Jan Westin och Lars Jacobsson styrelseordförande i respektive ingripande hjälporganisationer.

jan.westin@theperfectworld.com
Mobile: +46 709 96 76 01

Jan Westin, Fil.dr / PhD

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Victoria Silvstedt blir ambassadör för The Perfect World Foundation25.8.2018 10:36Pressmeddelande

Den ideella organisationen The Perfect World Foundation arbetar för att skydda natur- och djurliv runt om i världen och har under flera år samarbetat med en rad kända namn för att uppmärksamma djur i kris. Nu är det klart att världsstjärnan Victoria Silvstedt blir ambassadör för The Perfect World Foundation och att hon kommer donera sin 120 000-kronorsklänning klänning under organisationens stödgala för natur- och djurliv i Göteborg den 6:e september.

Pressackreditering | The Polar Bear Ball - en stjärnspäckad stödgala för klimatet6.8.2018 12:15Pressmeddelande

Den 6:e september 2018 arrangerar The Perfect World Foundation The Polar Bear Ball - den fjärde stödgalan som organisationen arrangerar för miljö och djurliv. Årets hedersgäster är den brittiska hertiginnan Sarah Ferguson, TV-presentatören Sir David Attenborough, American Pie- stjärnan Shannon Elizabeth, fredspristagaren Rajendra Pachauri och Victoria Silvstedt. Även en mängd svenska profiler har tackat ja till att gästa stödgalan på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg.

Sir David Attenborough receives honorary prize in Sweden presented by the Duchess of York Sarah Ferguson1.8.2018 13:14Pressmeddelande

Sir David Attenborough is possibly the world's most famous presenter of nature documentaries. On September 6th. The Perfect World Foundation will be hosting a gala in Gothenburg, in support of earth’s nature and wildlife. Sir Attenborough, the evening’s guest of honour, will be awarded the foundation’s honorary prize presented by the Duchess of York Sarah Ferguson.

Internationellt intresse för Sveriges arbete med artskyddsbrott15.1.2018 12:37Pressmeddelande

Klorlukten från Kronobergsbadet sprider sig ett helt våningsplan upp till receptionen. Halvvägs ner för rulltrappan blandas lukten med köksoset från personalmatsalen. Dagens rätt är fisk. I de långa och ganska smala 70-talskorridorerna arbetar en hårt kritiserad myndighet. En poliskår med resursbrist. En omdiskuterad omorganisation. Utredningar på hög. Men tre låsta dörrar och en spiraltrappa upp sitter en enhet som är unik i sitt slag. Kanske till och med bäst i världen på det de gör.