Nedläggning av fågelcentral hotar 1000 fåglar

Fågelcentralen på Hisingen tar varje år emot över 1 000 skadade fåglar som lämnas in av polis och allmänhet. Nu hotas fågelcentralen av nedläggning. Hjälporganisationerna Animals’ HOPE och The Perfect World Foundation startar därför ett samarbete i förhoppning att rädda fågelcentralen.

Jan Westin, Fil.dr / PhD

Göteborgs ornitologiska förening har under 30 år tagit emot skadade fåglar på Fågelcentralen på Hisingen. Nu hotas den av nedläggning på grund av brist på pengar. Tusentals riskerar i så fall att dö, menar Jan Westin, styrelseordförande för Animals HOPE.

De ideella organisationerna The Perfect World Foundation och Animals HOPE ingår nu ett samarbete för att försöka rädda Fågelcentralen och tar över driften från och med den 1 oktober i år.

Förhoppningen är att via donationer, arv eller bidrag få in tillräckligt med medel för att driva verksamheten vidare och även kunna rusta upp de mycket slitna lokalerna.

Som ett första steg sätts en informationscontainer upp i Slottsskogen nu till helgen. Förhoppningen är att den ska inspirera Slottsskogenflanörerna att via Swish eller bankgiroinbetalning till ett 90-konto säkerställa att skadade fåglar får hjälp även framgent.

”Vi vill väl alla omges av vackra fåglar och fågelsång även i framtiden!?” säger Jan Westin och Lars Jacobsson styrelseordförande i respektive ingripande hjälporganisationer.

jan.westin@theperfectworld.com
Mobile: +46 709 96 76 01

Jan Westin, Fil.dr / PhD

Elmanders engagerar västsvenska skolelever - ska bygga insektshotell20.5.2019 07:10:00 CESTPressmeddelande

Genom att utlysa en tävling där skolelever bygger insektshotell hoppas makarna Amanda och Johan Elmander på att öka medvetenheten bland skolelever kring insekternas situation. Åtta västsvenska skolor och närmare 250 elever har tackat ja till tävlingen och skolklassen med det bästa bidraget tilldelas en prissumma på 10 000 svenska kronor. - Att bygga insektshotell är både ett roligt och lärorikt sätt att bidra, säger Amanda Elmander, initiativtagare till projektet.

Nytt magasin ska bota svenskarnas framtidsångest7.5.2019 08:15:00 CESTPressmeddelande

Den ideella organisationen The Perfect World Foundation satsar på tidningsmarknaden och lanserar i maj ett nytt glossy magasin av högsta papperskvalité – The Perfect World Magazine. Organisationen har baserat innehållet på det ökande intresset för klimat- och djurfrågor och första numret pryds av BBC-profilen David Attenborough. "Intresset för klimat- och djurfrågor växer kraftigt men utbudet av media som fokuserar på ämnet är fortfarande begränsat", säger Ragnhild Jacobsson, VD på The Perfect World Foundation.

Victoria Silvstedt blir ambassadör för The Perfect World Foundation25.8.2018 10:36:18 CESTPressmeddelande

Den ideella organisationen The Perfect World Foundation arbetar för att skydda natur- och djurliv runt om i världen och har under flera år samarbetat med en rad kända namn för att uppmärksamma djur i kris. Nu är det klart att världsstjärnan Victoria Silvstedt blir ambassadör för The Perfect World Foundation och att hon kommer donera sin 120 000-kronorsklänning klänning under organisationens stödgala för natur- och djurliv i Göteborg den 6:e september.

Pressackreditering | The Polar Bear Ball - en stjärnspäckad stödgala för klimatet6.8.2018 12:15:09 CESTPressmeddelande

Den 6:e september 2018 arrangerar The Perfect World Foundation The Polar Bear Ball - den fjärde stödgalan som organisationen arrangerar för miljö och djurliv. Årets hedersgäster är den brittiska hertiginnan Sarah Ferguson, TV-presentatören Sir David Attenborough, American Pie- stjärnan Shannon Elizabeth, fredspristagaren Rajendra Pachauri och Victoria Silvstedt. Även en mängd svenska profiler har tackat ja till att gästa stödgalan på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg.