Volkswagen Transportbilar

Nedräkning för ID. Buzz. En pånyttfödd ikon.

Dela
Södertälje/Hannover 22 februari 2022 – Konceptbilen av ID. Buzz som visades på Detroit Motor Show i januari 2017 resulterade i kraftiga hejarop från hela världen. Den positiva responsen gjorde valet enkelt – ID. Buzz skulle bli verklighet. Efter fem intensiva år av utveckling är det nu dags att presentera denna pånyttfödda moderna och helt elektriska version av en ikon. Den 9 mars visas ID. Buzz och ID. Buzz Cargo upp för första gången i en livesänd världspremiär. Lansering i Europa väntas sedan ske i september.
Lätt kamouflerad ID. Buzz Cargo i Köpenhamn
Lätt kamouflerad ID. Buzz Cargo i Köpenhamn

Som en del i slutfasen i utvecklingen av ID. Buzz har prototyper kunnat provköras av motorjournalister runt om i Europa. Genom en turné från Barcelona, Paris, London, Amsterdam, Köpenhamn och slutligen Hamburg har man samlat värdefulla insikter som kan tas med i de sista finjusteringarna som görs innan produktionen drar igång på allvar hos Volkswagen Transportbilar i Hannover.

ID. Buzz-prototyperna som använts är bara lätt maskerade. Generna från det legendariska T1-originalet finns där med extremt korta överhäng, maximalt utnyttjande av utrymmet, en tydlig design som delar upp bilens nedre och övre del och den omisskännliga V-formade fronten. Och precis som originalet är ID. Buzz bakhjulsdriven.

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo är båda baserade på Volkswagens MEB-plattform. Batteriet är inbyggt i golvet och har en användbar kapacitet på 77 kWh. Motorn, som är integrerad i bakaxeln, är på 150 kW (204 hk) och levererar ett vridmoment på 310 Nm. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 145 km/h. Körupplevelsen är både trygg och underhållande. ”ID. Buzzarna” vänder dessutom runt på bara 11 meter. Fälgstorlek från 18 till 21 tum och en maximalt tillåten släpvagnsvikt på 1.000 kg. Hjulbasen på båda versionerna är 299 cm, längden 471 cm, höjden 194 cm och bredden (exkl. backspeglar) 198,5 cm.

Bilarna kommer med den senaste ID.-mjukvaran och "over-the-air-updates", där en av nyheterna är "Plug & Charge". Det innebär att betalning på laddstationer kan ske helt automatiskt genom att bara koppla in laddkabeln. Andra intressanta nya möjligheter är "Trained Parking" som möjliggör att lära bilen att köra in och parkera sig själv, till exempel i en trång parkeringsplats. Eller den förbättrade funktionen i körassistenten "Travel Assist" som innebär att den samlar data från andra bilar och därigenom kan lära sig var den ska ligga i filen för att exempelvis undvika en vägskada.

ID. Buzz lanseras som en 5-sitsig modell med upp till 1.121 liters bagageutrymme, bakom de fem passagerarna. Tillsammans med de dubbla sidoskjutdörrarna ger detta förstås massor med flexibilitet och bekvämlighet i alla möjliga vardagssituationer. Versioner med till exempel längre hjulbas och fler sittplatser kommer erbjudas längre fram.

ID. Buzz Cargo är skåpbilsversionen som gör entré samtidigt som personbilsversionen. ID. Buzz Cargo går att få med två eller tre sittplatser fram. Jämfört med den normallånga Transporter 6.1 är ID. Buzz Cargo 19 cm kortare och 3 cm lägre, medan bredden är 8 cm större. Tillsammans med likvärdigt axelavstånd mellan modellerna blir det disponibla lastutrymmet i ID. Buzz Cargo (angivet till drygt 3,9 m3) i det närmaste likvärdigt med Transporter.




Nyckelord

Kontakter

Bilder

Lätt kamouflerad ID. Buzz Cargo i Köpenhamn
Lätt kamouflerad ID. Buzz Cargo i Köpenhamn
Ladda ned bild
ID. Buzz Cargo går att få med en eller dubbla sidoskjutdörrar
ID. Buzz Cargo går att få med en eller dubbla sidoskjutdörrar
Ladda ned bild
ID. Buzz Cargo går att få med soffa för två medpassagerare
ID. Buzz Cargo går att få med soffa för två medpassagerare
Ladda ned bild
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo har en vändradie på bara 11 meter
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo har en vändradie på bara 11 meter
Ladda ned bild
ID. Buzz Cargo hämtar designelement från den första Folkabussen, T1:an
ID. Buzz Cargo hämtar designelement från den första Folkabussen, T1:an
Ladda ned bild
ID. Buzz Cargo går att få med baklucka eller dubbla dörrar bak
ID. Buzz Cargo går att få med baklucka eller dubbla dörrar bak
Ladda ned bild
ID. Buzz Cargo med lätt maskering sticker ut i trafiken
ID. Buzz Cargo med lätt maskering sticker ut i trafiken
Ladda ned bild
ID. Buzz i Hamburg 01
ID. Buzz i Hamburg 01
Ladda ned bild
ID. Buzz i Hamburg 02
ID. Buzz i Hamburg 02
Ladda ned bild
ID. Buzz i Hamburg 03
ID. Buzz i Hamburg 03
Ladda ned bild
Genom att samla data från andra ID.-bilar kan bilens "Travel Assist" lära sig var bilen bäst ska ligga i sin fil vid olika sträckor.
Genom att samla data från andra ID.-bilar kan bilens "Travel Assist" lära sig var bilen bäst ska ligga i sin fil vid olika sträckor.
Ladda ned bild
ID. Buzz har fem sittplatser och över 1000 liters lastutrymme
ID. Buzz har fem sittplatser och över 1000 liters lastutrymme
Ladda ned bild
ID. Buzz i Barcelona
ID. Buzz i Barcelona
Ladda ned bild
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo har samma yttre mått
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo har samma yttre mått
Ladda ned bild
Smidiga i stan, men med batteri med 77 kWh nettokapacitet klarar ID. Buzz även längre körningar
Smidiga i stan, men med batteri med 77 kWh nettokapacitet klarar ID. Buzz även längre körningar
Ladda ned bild
Fälgar från 18 till 21 tum erbjuds
Fälgar från 18 till 21 tum erbjuds
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin21.3.2024 10:01:00 CET | Pressmeddelande

Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX

Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare även 2023 - Ökar mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden4.1.2024 09:46:06 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett betydligt bättre år när det gäller registreringar av lätta lastbilar i Sverige. Efter ett par år med produktionsbrist så lättade situationen under 2023 och totalmarknaden ökade från 34 500 till 43 700 fordon (+26,6%). Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57,3% och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på 29,6%. Nya ID. Buzz Cargo går också direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye