Nedräkningen har börjat – ett år kvar till Göteborgs 400-årsfirande

Nu är det ett år kvar till göteborgare och besökare får fira Göteborgs 400-årsjubileum med en riktig folkfest. Hela sommaren 2023 kommer Göteborgs Jubileumsfirande att äga rum, det blir ett tillfälle att visa upp och hylla allt det bästa med Göteborg. Men redan nu går det att få en försmak av firandet!
Foto: Jeanette Frank & Jonas Nyström.

Om ett år, den 2–6 juni 2023, inleds en sommar av Jubileumsfirande med den stora 400-årsfesten i Frihamnen. Firandet fortsätter med Prototyp Göteborg, en utställning som lyfter utmaningar och lösningar för en hållbar stad med själva staden som utställningsplats. I centrala Göteborg kommer också en mötesplats etableras med inspiration för att upptäcka stadens jubileumssatsningar. Det blir en scen med program i mindre format med innehåll både för den som är på besök och för den som vill uppleva och lära sig mer om sitt Göteborg.

Under 2023 fyller också flera kända institutioner som Liseberg, Konstmuseet och Botaniska trädgården 100 år och kommer bjuda på flera festligheter under året. När augusti övergår i september avrundas firandet med bland annat Göteborgs Kulturkalas, Frihamnsdagarna och Göteborgsvarvet Marathon.

– Det blir en historisk sommar på många sätt med upplevelser som får människor att mötas från när och fjärran. Så tänk efter redan nu om det är någon du vill bjuda in, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare på Göteborg & Co för Göteborgs 400-årsjubileum.

Ett år kvar
Få en försmak av firandet när det är ett år kvar. Den 2 juni på Kungsportsplatsen finns möjlighet att testa jubileumsbakelsen och lyssna på musik med Göteborgsanknytning.

Samtidigt lanseras en kampanj i sociala medier där det går att tävla om att uppleva jubileet från första parkett, med ett boende i centrala Göteborg sommaren 2023. Tävlingsvinsten är boende i två nätter för två personer på hotell och dessutom ett presentkort från Smaka på Göteborg till ett värde av 1000 kr. Tävlingen finns på jubileets sociala kanaler (Instagram @goteborg2023 och Facebook Göteborg 400 år) och är öppen till och med 23 juni 2022.

Engagerar hela staden
Alla som vill kan bli delaktiga i Göteborgs Jubileumsfirande. I dagsläget är flera hundra föreningar, organisationer, företag, stiftelser och förvaltningar engagerade. Och fler tillkommer hela tiden.

– Detta är vårt gemensamma firande och tillsamman kan vi alla bidra till att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats, säger Therese Brusberg, chef för Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Vetenskapsfestivalen.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Foto: Jeanette Frank & Jonas Nyström.

Göteborg fyller 400 år 2021 och det vill Göteborgs Stad fira genom att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats att besöka, leva och verka i. Med anledning av covid-19 förändrades jubileumsuppdraget genom ett beslut i kommunfullmäktige 10 september 2020. Det innebär att 2021 arrangeras ett formellt, historiskt firande av den officiella födelsedagen 4 juni och ett jubileumskalendarium samlar och uppmärksammar aktiviteter som genomförs av olika jubileumsaktörer under hela året. Samverkan kring angelägna frågor i stad och region fortsätter och det stora publika jubileumsprogrammet planeras att genomföras 2023 tillsammans med göteborgare och besökare från hela världen. Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs Stad.