Transportstyrelsen

Nej till att köra tyngre lastbilar med B-körkort

Dela
Transportstyrelsen rekommenderar inte att det införs undantag till att köra tyngre lastbilar som drivs av alternativa bränslen med totalvikt över 3,5 ton med B-körkort. Orsaken är bland annat att det inte går att identifiera vilka fordon som skulle kunna omfattas av undantaget i Körkortsdirektivet.
Transportstyrelsen har utrett förutsättningarna för att kunna köra tyngre lastbilar som drivs med alternativ bränslen med B-behörighet. Rapporten är nu lämnad till regeringen: Foto: Adobe Stock
Transportstyrelsen har utrett förutsättningarna för att kunna köra tyngre lastbilar som drivs med alternativ bränslen med B-behörighet. Rapporten är nu lämnad till regeringen: Foto: Adobe Stock

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag utrett förutsättningarna för att kunna köra tyngre lastbilar som drivs med alternativ bränslen med B-behörighet.

Elfordon kan vara tyngre än traditionella fossildrivna fordon. Det gör att det krävs högre körkortsbehörighet för att köra exempelvis eldrivna lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton.  

Uppdraget har alltså gällt lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton men inte över 4,25 ton, och som drivs med el eller andra alternativa bränslen. Det gäller alltså inte husbilar. 

Myndighetens sammanvägda bedömning är att det undantag som finns i Körkortsdirektivet inte kan införas i svensk lag.

För att kunna utnyttja undantaget måste vissa krav vara uppfyllda. Till exempel krävs att man ska kunna kontrollera vissa uppgifter som det alternativa drivsystemets extra vikt och fordonets lastkapacitet i jämförelse med traditionellt fossildrivna fordon av samma storlek.

Men den sortens uppgifter görs inte tillgängliga av tillverkare eller registreras vid typgodkännande i dag.

– Det betyder att varken förare eller polis kan kontrollera om ett fordon uppfyller kraven för undantag, säger Chris Patten, utredare på Transportstyrelsen.

Även om undantaget skulle införlivas ska reglerna för tunga lastbilar ändå följas. Det innebär till exempel att förare ska följa reglerna om kör- och vilotider, krav på färdskrivare, vägarbetstid och lastsäkring med mera.

I stället anser myndigheten att en internationell överenskommelse, till exempel på EU- eller FN-nivå, kan ge bättre förutsättningar för miljövänliga transporter eller nya möjligheter till undantag. 

Läs rapporten

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Transportstyrelsen har utrett förutsättningarna för att kunna köra tyngre lastbilar som drivs med alternativ bränslen med B-behörighet. Rapporten är nu lämnad till regeringen: Foto: Adobe Stock
Transportstyrelsen har utrett förutsättningarna för att kunna köra tyngre lastbilar som drivs med alternativ bränslen med B-behörighet. Rapporten är nu lämnad till regeringen: Foto: Adobe Stock
Ladda ned bild

Om

Transportstyrelsen
Transportstyrelsen
Olai kyrkogata 35
60232 Norrköping

https://transportstyrelsen.se

Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Följ Transportstyrelsen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye