Nej till förslag om säkerställd jämlik tillgång till vårdcentraler

Flertalet undersökningar har visat på risker med etableringsfrihet privata vårdcentraler. En av de tydligaste är att etablering främst sker i välmående områden. Det kan drabba områden i Skåne med sämre förutsättningar och högre risk för ohälsa. Vänsterpartiet la därför ett förslag om att kartlägga behoven av offentliga vårdcentraler – men får nej av Primärvårdsnämnden.

- Det är väldigt synd att man från Alliansens sida inte vill ta tag i de problem som uppstår genom företagens etableringsfrihet, säger Saima Jönsson Fahoum, företrädare för Vänsterpartiet i Primärvårdsnämnden. Rätten att fritt etablera sig har lett till att efterfrågan snarare än behov styr. Det går helt emot sjukvårdens uppdrag, vi måste finnas där behoven finns, menar hon.

Hälso- och sjukvårdslagen, som styr det regionala vårdansvaret, gör gällande att målet är att tillhandahålla ”en god och jämlik vård”. Samtidigt syns en trend i Skåne att offentliga vårdcentraler stängts ned i områden med högre arbetslöshet och lägre utbildningsnivå. I svaret från Primärvårdsnämnden menar man dock att det redan ligger i professionens uppdrag att själva etablera vårdcentraler där de behövs, oavsett driftsform.

- Problemet är att det inte fungerar så, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Vi har möjlighet att titta närmare på tillgängligheten med en utredning av våra gemensamt ägda vårdcentraler, det är en stor besvikelse att man inte ens vill utreda för att ta fram en lösning. För oss är det självklart att det behövs en jämlik tillgång till primärvård. Det ska inte vara beroende av var du bor. Vår motion hade kunnat vara en god start till att säkerställa en jämlik tillgång till vårdcentraler i Skåne.

Ärendet går nu vidare till Regionfullmäktige.

Läs hela motionen här.

Saima Jönsson-FahoumRepresentant i Primärvårdsnämnden

V vill se regionala åtgärder för att hantera varsel inom tåg- och busstrafiken16.6.2020 13:24:54 CESTPressmeddelande

Den senaste veckan har det rapporterats om trafikbolag som väljer att varsla sin personal mitt under pågående covid-19kris. För tillfället rör det sig om 300 respektive cirka 250 anställda på de två aktuella bolagen som anställer personal inom tåg- och busstrafik. Vänsterpartiet vill nu att Region Skåne tar sitt ansvar och försöker förhindra varsel inom välfärden.