Nej till förslag om slopat producentansvar för papper

Sveriges Allmännytta är starkt kritisk mot regeringens förslag att upphäva producentansvaret för returpapper för att i stället lägga ansvaret och kostnaden på kommunerna och dess invånare.

Foto av: Michael Erhardsson/Mostphotos

– Förslaget innebär ett avsteg från den viktiga princip som säger att den som sätter en produkt på marknaden ska ansvara för dess miljöpåverkan från produktion till dess att det blir ett avfall. En princip som vi anser är viktig att hålla fast vid och som hittills värnats av alla svenska regeringar sedan 1960-talet, säger Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta.

I dag ansvarar producenterna för att samla in och därefter återvinna returpapper. Regeringen föreslår att producentansvaret ska upphöra och att kostnaden för hanteringen ska täckas via avfallstaxan. Förslaget innebär att ansvaret flyttas till kommunerna och i förlängningen till hushållen, även till boende som inte prenumererar på tidningar eller som tackat nej till reklam.

Om förslaget genomförs kommer det att saknas incitament för producenter av pappersmassa att ta miljöansvar. En sådan situation är inte långsiktigt hållbar och strider mot ambitionen att Sverige ska bli en cirkulär ekonomi. Även producenter av reklamblad  kommer enligt förslaget att slippa ta ansvar för sina produkter, trots att reklamblad utgör en avsevärd del av det papper som sätts på marknaden.

– Utbyggnaden och driften av den bostadsnära insamlingen är en stor ekonomisk börda som skulle träffa kommunerna och som måste täckas genom en höjd avfallstaxa. I förlängningen landar det hos fastighetsägarna och slutligen hos de boende oavsett om de prenumererar eller inte på en papperstidning, säger Åsa Johansson (S), styrelseordförande, Sveriges Allmännytta.

Den största kostnaden hamnar dock på miljön. Få kommuner lär ha möjlighet att fullt ut kunna bekosta separat insamling och materialåtervinning av returpappret, inte minst mot bakgrund av de ekonomiska utmaningar som många av dem står inför. Risken är uppenbar att en stor del i stället hamnar i restavfallet och skickas till energiåtervinning, vilket innebär att en stor mängd papper kommer att eldas upp i stället för att bli nytt papper.

Sveriges Allmännytta föreslår att regeringen istället utreder ett sammanhållet system för fastighetsnära insamling av förpackningar, returpapper och matavfall, så att det blir tydligt och enkelt för de boende att lämna sitt avfall i närheten av sin bostad.

Patrizia Finessi, miljöexpert, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 37, patrizia.finessi@sverigesallmannytta.se
Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Foto av: Michael Erhardsson/Mostphotos

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige. Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling: ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.

Flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan30.11.2020 14:04:44 CETPressmeddelande

Utvecklingen går emot en flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan. Framförallt syns en tydlig minskning av företag som kräver årsinkomster på minst tre gånger årshyran. Även bidrag accepteras i ökande utsträckning och alltfler företag prövar sina blivande hyresgäster utifrån riktlinjer om återstående konsumtionsutrymme. Det visar en ny marknadsrapport om allmännyttans bostadssociala ansvar som släpps idag.

Allt större skillnader i kommunala avgifter för el, värme, avfall, vatten och avlopp de senaste tio åren18.11.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Priserna för el, värme, avfall, vatten och avlopp (VA) fortsätter att variera stort över landet. Den som bor i kommunen med högst avgifter betalar 1 000 kronor mer i månaden jämfört med den som har de lägsta avgifterna. De senaste tio åren har priserna stadigt ökat mer än den allmänna kostnadsutvecklingen och spridningen mellan kommuner har blivit allt större. Det visar Nils Holgerssonrapporten som kartlägger kostnader för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.