Nej till högre skatt på drivmedel

Omstartskommissionen har nu efter en rekordkort utredningstid överlämnat sin slutrapport till Stockholms Handelskammare. Rapporten listar en rad förslag till reformer. Ett av förslagen är att kraftigt höja drivmedelsskatterna från 1 juli 2021. Detta förslag bör kastas direkt i papperskorgen.

Bilisters privatekonomi påverkas redan av höjda drivmedelsskatter, höjd fordonsskatt och regelverket gällande reseavdrag. Till det kommer eventuell kilometerskatt, samt en uttalad målsättning om minskat bilåkande som klimatmål. Utöver detta bedömer Trafikverket att körkostnader och restider för bil bör öka, så att andra transportalternativ blir mer konkurrenskraftiga. Detta är en orimlig ekvation. Det kan inte vara så att ansvaret för att minska klimatpåverkande utsläpp läggs på enskilda bilister.

– M Sverige står bakom en rad åtgärder för att minska utsläppen från trafiken. Vi vet att många av våra medlemmar både vill och försöker göra så bra miljöval som möjligt. Vi arbetar för en utsläppsreduktion i nuvarande fordonsflotta och en utfasning av fossilberoende bilar. Samtidigt kräver vi att skatteuttaget för landets bilägare inte ska öka. Men det kan vara motiverat att omfördela skatter för att styra beteenden och främja teknik som sänker vår klimatpåverkan, säger Caroline Drabe, vd Riksförbundet M Sverige.

M Sverige står bakom riksdagens mål om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Vi anser att reduktionsplikten och den pågående utbyggnaden av infrastrukturen för alternativa drivmedel och laddmöjligheter för elbilar är rätt väg att gå. Vi föreslår dessutom att de äldre delarna av fordonsparken skrotas bort eftersom nyare bilar har mindre utsläpp och är säkrare i trafiken. Vi vill att skrotningspremien återinförs och att premien är högre för bilar med höga utsläpp.

Men att, som kommissionen föreslår, kraftigt höja bensin- och dieselskatten skulle slå oerhört hårt mot alla de människor som behöver bilen i sin vardag. Vi befinner oss mitt i en pandemi där vikten av bilen har blivit helt nödvändig för många. Pandemin har också medfört stora påfrestningar på människors privatekonomi. Att i detta läge kraftigt höja skatterna skulle innebära ekonomisk katastrof för väldigt många.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

M Sveriges kartläggning visar: Miljöarbetet behöver bli bättre på många små bilverkstäder28.9.2020 05:39:03 CESTPressmeddelande

Dagens regelverk har inneburit att många mindre bilverkstäder hittills sluppit undan rutinmässiga kontroller av sitt miljöarbete. Ändrade regler ställer dock nya krav och kommunernas egna kontrollanter, såväl som Naturvårdsverket, menar att det kan behövas ett kunskapslyft ute hos verkstäderna. Alla känner inte till dagens regelverk, och ännu färre de nya regler som börjar gälla 1 november.

Pausad skattehöjning på bensin och diesel med mer förnybart i tanken11.9.2020 10:03:15 CESTPressmeddelande

Regeringen tänker fatta beslut om att förstärka bränslebytet, Sveriges viktigaste styrmedel för att minska utsläppen av växthusgaser, enligt ett pressmeddelande idag från regeringen. Reduktionsplikten tvingar drivmedelsleverantörer att varje år minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel genom att blanda i biodrivmedel. Det skapar alltså möjligheter att minska utsläppen från befintlig fordonsflotta.