Nej till nytt krislägesavtal med bristande vila och återhämtning

Läkarförbundet har beslutat att säga upp nuvarande krislägesavtal som därmed slutar gälla den sista augusti. Sveriges läkarförbund har även beslutat att säga nej till det förslag på nytt krislägesavtal som funnits på förhandlingsbordet, då arbetsgivaren inte tillräckligt mött kraven om mer vila och återhämtning i avtalen. Detta efter långa förhandlingar med arbetsgivarparterna Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona.

Sofia Rydgren Stale ordförande Läkarförbundet

- Vi har inte lyckats nå fram till ett nytt krislägesavtal som säkrar läkarnas vila och återhämtning bättre än nuvarande avtal. För oss handlar det framförallt om att värna arbetsmiljön och inte om den ekonomiska ersättningen, säger Sofia Rydgren Stale ordförande Läkarförbundet.

De läkare som arbetat på krislägesavtalet under pandemin har arbetat hårt under långa perioder med begränsad rätt till vila och återhämtning men med högre ekonomisk ersättning.

- För oss handlar det även om patientsäkerheten, med trötta läkare ökar även risken att något i behandlingen går fel. Vi vill inte säga ja till ett avtal där läkarna inte garanteras en rimlig vila och återhämtning trots ett krisläge, säger Sofia Rydgren Stale ordförande Läkarförbundet.

Varje kris ser olika ut och det behöver ett krislägesavtal hantera. Nu gällande krislägesavtal är utformat efter skogsbränderna 2018 som tar avstamp i korta och intensiva kriser. Krislägesavtalet är därför inte utformat för långvariga kriser som pandemin, tillräcklig vila och återhämtning saknas när avtalet är aktiverat under längre perioder. Det har Läkarförbundet konstaterat efter undersökning bland våra medlemmar som arbetat på krislägesavtalet.

-  Våra krav har varit tydliga. Läkarna behöver vila och återhämtning. Det avtal vi nu har tagit ställning till är inte tillräckligt för våra medlemmar, säger Sofia Rydgren Stale ordförande Läkarförbundet.

Läkarförbundet har genom medlemsundersökningar om arbetsmiljön, både innan och under pandemin, konstaterat att möjligheter till vila och återhämtning redan är otillräcklig i ordinarie verksamhet.

Läkarförbundet har genomfört enkätundersökning och djupintervjuer med medlemmar som har arbetat på krislägesavtalet som grund för våra krav vid förhandlingarna av nytt avtal. Genom dessa undersökningar konstaterar vi att det är vila och återhämtning som måste vara i vårt fokus även i en kris framför utökad ekonomisk ersättning.

Vad gäller framöver?
Läkarförbundet har dörren öppen för nya förhandlingar och en dialog med arbetsgivarna även framöver om ett nytt avtal som särskilt reglerar arbetsvillkor vid kris. Nuvarande krislägesavtal gäller fram till den sista augusti.

I kollektivavtal som reglerar anställningsvillkoren mellan Läkarförbundet och SKR/Sobona i ordinarie verksamhet finns bestämmelser som bland annat reglerar arbetstider, vila och återhämtning för läkare. Detta avtal gäller även vid kris om krislägesavtal inte finns.

Läkarförbundet och de enskilda regionerna kan göra lokala överenskommelser i frånvaro av ett centralt krislägesavtal med utgångspunkt i kollektivavtalet mellan Läkarförbundet och SKR/Sobona.

Sofia Rydgren Stale ordförande Läkarförbundet

Momsutredning valde den fega och svåra vägen 1.6.2021 15:51:37 CEST | Pressmeddelande

Nu har utredningen för ”Mervärdesskatt för inhyrd personal för vård och social omsorg” (SOU 2021:40) överlämnat sitt betänkande till regeringen. Utredningens uppdrag var att se över hur man ska kunna ändra momsreglerna i Sverige så att de harmoniserar med våra grannländer och EU-rätten. I EU är sjukvård alltid momsfri även om flera vårdföretag är involverade. I direktiven till utredningen specificerades två alternativ. Dels att ändra lagen så att vårdmomsen kan tas bort, dels alternativet att införa en kompensationsmekanism när moms drabbar vården.

Ny rapport: En av fem utsätts för sexism på läkarutbildningen2.5.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

– Det är alarmerande siffror. Att en så stor andel av läkarstudenterna under utbildningen har diskriminerats av lärare eller handledare är djupt oroväckande. På Sahlgrenska Akademin är det en av tre, säger Madeleine Liljegren, ordförande utbildnings- och forskningsrådet på Läkarförbundet. En ny rapport från Läkarförbundet visar att utbildningen fortsatt håller hög kvalitet i Sverige. Hela 96 procent av de nyexaminerade läkarstudenterna uppger att läkarutbildningen givit dem goda förutsättningar för att arbeta som läkare. Men en femtedel av de svarande uppger att de under studietiden blivit negativt särbehandlade av lärare eller handledare på grund av sitt kön. – Vi måste skapa en kultur där studenter vågar anmäla direkt. Vi har alla ett ansvar att agera och säga ifrån om vi ser eller hör den här typen av trakasserier. De som beter sig illa ska få återkoppling från arbetsgivare eller universitet att beteendet är oacceptabelt, säger hon. I fritextsvar har studenter fått möjlighet att red

Läkarförbundet välkomnar diskussion om ökad statlig styrning av vården12.4.2021 12:11:00 CEST | Pressmeddelande

Läkarförbundet välkomnar diskussion om ökad statlig styrning av vården Kristdemokraterna har i dag presenterat en rapport som är tänkt att vara förslag till utredningsdirektiv för statlig styrning av svensk hälso- och sjukvård. Rapporten innehåller en analys och förslag till en reformerad svensk ansvarsfördelning mellan stat, region och kommun avseende hälso- och sjukvården. Läkarförbundet konstaterar att ökad statlig styrning är nödvändig. – Sverige behöver en utredning med sikte på en tydligare statlig styrning av sjukvården. Läkarförbundet välkomnar därför KD:s initiativ. Pandemin har gjort det tydligt att det är hög tid att se över ansvaret för hälso- och sjukvården. Vi ser att många regioner har mycket svårt att klara sitt ansvar för vården och att nuvarande ansvarsfördelning leder till en ojämlik vård, säger Sofia Rydgren Stale ordförande i Sveriges läkarförbund. Läkarförbundets utgångspunkt är att alla invånare har samma rätt till sjukvård av hög kvalitet oavsett var i landet de