Nej till ryskt och belarusiskt deltagande

Öppna inte för ryskt och belarusiskt deltagande i internationell idrott. Det slår de nordiska olympiska kommittéerna, paralympiska kommittéerna och nationella riksidrottsförbunden fast i ett enat uttalande idag.
Åsa Llinares Norlin. Ordförande Sveriges Paralympiska Kommitté

- Vi inom den nordiska idrottsrörelsen är överens om att det fortfarande inte den rätta tiden att diskutera ryska och belarusiska idrottares inträde i den internationella idrotten igen, när situationen i Ukraina är oförändrad. Det är vi också tydliga med gentemot våra internationella organisationer, säger Åsa Llinares Norlin, ordförande för Sveriges Paralympiska Kommitté.

Beslutet att utesluta Ryssland och Belarus ur den Internationella Paralympiska Kommittén fattades under hösten, och det kvarstår. Läs utlåtandet här.

Det gemensamma uttalandet i sin helhet:

1. The situation with the war in Ukraine has not changed.
  2. Therefore, we stand firm in our position, not to open for Russian and Belarusian athletes and officials in the international sports participation.
  3. Now is not the right time to consider their return; that is our position.
  4. We, the Nordic Olympic and Paralympic Committees and Confederations of sports, take this opportunity to reaffirm our steadfast support once again with the Ukrainian people and the demand for peace.
  5. The Nordic Olympic and Paralympic Committees and Confederations of sports will work together and in close dialogue with relevant stakeholders to evaluate and monitor the situation closely.

Åsa Llinares Norlin
Ordförande för Sveriges Paralympiska Kommitté

Bo Sköld
Generalsekreterare för Sveriges Paralympiska Kommitté

Åsa Llinares Norlin. Ordförande Sveriges Paralympiska Kommitté
Bo Sköld.

Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) är den svenska idrottsrörelsens högsta instans i paralympiska frågor. SPK:s uppgift är att utveckla och värna om den paralympiska rörelsen i Sverige. Den huvudsakliga uppgiften för Sveriges Paralympiska Kommitté är att förbereda och leda det svenska deltagandet i Paralympics och att utveckla konkurrenskraftiga svenska trupper till kommande spel.

Paralympics eller Paralympiska spelen är motsvarigheten till OS och Olympiska spelen. I Paralympics tävlar idrottare med rörelsenedsättning, synnedsättning eller intellektuell funktionsnedsätning och spelen arrangeras i anslutning till Olympiska spelen på samma ort.

Det finns 28 paralympiska idrotter på det paralympiska programmet. Första sommarspelen arrangerades 1960 i Rom medan det första vinterspelet arrangerades i Örnsköldsvik 1976.