Nestlé Sverige AB

Nescafé Dolce Gusto 2 bäst i test av kapselmaskiner

8.12.2015 11:01 | Nestlé Sverige AB

Nescafé Dolce Gusto Genio 2 har utsetts till vinnare i ett användartest av kapselmaskiner, utfört av testföretaget WiseGuide. Sex produkter har bedömts efter användning, kapacitet och resultat.

Kapselmaskinerna fortsätter att vara populära bland svenska kaffedrickare. På marknaden finns en uppsjö av olika modeller i varierande prisklasser.

I ett test har sex maskiner i prisklassen 900-2 400 kronor jämförts vid användning. Det har bland annat gjorts genom att medeltemperaturen på färdigbryggd espresso har tagits fram. Bryggtiden har också mätts hos samtliga maskiner. Användarvänligheten har också legat till grund för bedömningen.

Dolce Gustos modell får betyg 4/5 och har enligt omdömet ett futuristiskt utseende och tar liten plats i köket. Den ger ett högt kvalitetsintryck och materialvalen upplevs tåliga. Maskinen levererar också ett mycket bra resultat. Temperaturen på den färdiga espresson ligger på runt 70 grader vilket är högst i testet. Hade även tillredningstiden varit optimal hade betyget blivit ännu bättre. Koppbrickan går enkelt att justera i tre lägen och det går att välja mellan sju olika vattenmängder. På kapslarna står det dessutom vilken mängd som rekommenderas för bäst smak, vilket gör det svårt att misslyckas. Maskinen bereder både varma och kalla drycker.

Testresultatet visar bland annat att flera modeller levererar kaffe med för låg temperatur. Så är dock inte fallet med Dolce Gusto Genio 2. Modellen vinner tack vare sin användarvänlighet och optimala temperatur.

Anna-Klara Lindskog
NESCAFÉ Dolce Gusto Nordic
www.dolce-gusto.se

Nestlé Sverige AB
Grenadjärsgatan 6

Följ Nestlé Sverige AB

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.