New website compiles information about working and setting up a company in Sweden
Until now, people from other countries looking for information about the Swedish labour market have had to search through a number of different websites. The idea of workinginsweden.se is instead to offer a single site that gives visitors an overview of rules and regulations and points them in the right direction.
The website is the result of a government assignment given a year ago to eight relevant authorities – the Swedish Public Employment Service (Arbetsförmedlingen), Swedish Work Environment Authority (Arbetsmiljöverket), Försäkringskassan (Social Insurance Agency), National Board of Trade Sweden (Kommerskollegium), Swedish Migration Agency (Migrationsverket), Swedish Tax Agency (Skatteverket), Swedish Agency for Economic and Regional Growth (Tillväxtverket) and the Swedish Institute. The Swedish Institute has led the project.
Workinginsweden.se is aimed at foreign workers, self-employed persons and employers who work or intend to work or operate in Sweden, as well as Swedish employers who engage foreign labour. Some of the government’s goals have been to make it easier to do business in Sweden and for employees to learn about their rights. The assignment also supports Sweden’s export strategy and investment promotion, for example by making it easier for foreign companies that consider establishing their business in Sweden.
For further information, please contact Malin Wilson, project manager, +46 8 453 78 39, malin.wilson@si.se
Contacts
Åsa GarnertPress Officer
Tel:+46 8 453 78 91 +46 73 336 89 37asa.garnert@si.seLinks
About Svenska institutet
The Swedish Institute (SI) is a public agency that promotes interest and confidence in Sweden around the world. SI seeks to establish cooperation and lasting relations with other countries through strategic communication and exchange in the fields of culture, education, science and business.
Subscribe to releases from Svenska institutet
Subscribe to all the latest releases from Svenska institutet by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.
Latest releases from Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.
Visit our pressroom