New York är staden flest svenskar vill åka till för att skåla in det nya året

Nyår är en tid för omladdning och energi och många svenskar vill fira in det nya året med bubbel på tolvslaget, och då gärna i en sprakande storstad. Städerna svenskarna helst reser till över nyår är New York, Barcelona och London, följt av Dubai och Rom. Det visar Vings resepanel där 20 020 svenskar svarat på frågor om nyårsresor.

Flest drömmer om att fira nyår i New York. Foto Kajsa Fagerström

Metropolen New York är speciellt populärt bland svenska nyårsfirare. Runt jul och nyår glittrar hela stan och på nyår kan man göra allt från att springa midnattslopp, gå på musikklubbar eller varför inte besöka klassiska The Rainbow Room, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Topp 5 – Storstäderna svenskarna helst firar nyår i (fler val möjliga)

1. New York 23 procent

2. Barcelona 11 procent

3. London 8 procent

4. Dubai 7 procent

5. Rom 7 procent

Därför vill svenskarna resa bort över nyår

Mer än hälften av respondenterna (53 procent) uppger att de vill få en bra start på det nya året. Annat som lockar är nya spännande upplevelser, det uppger 24 procent. Andra svarar att de vill slippa förväntningarna kring nyårsfirande som finns hemma (14 procent).

48 procent vill åka på nyårsresa med familjen, 37 procent med sin partner och åtta procent med sina vänner.

Viktiga nyårstraditioner (fler val möjliga)

På frågan vilka nyårstraditioner som är viktiga svarar 6 av 10 (63 procent) att det är att skåla med bubbel på tolvslaget, klassisk nyårsmiddag (52 procent) samt fyrverkerier (25 procent). Även nyårsfest är en viktig tradition svarar 12 procent.

Om Resepanelen:

Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 20 020 personer. Undersökningen genomfördes under perioden 23/11–1/12, 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder: Besök gärna Vings bildbank https://www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information kontakta: Charlotte Hallencreutz, informatör Ving, tel 08-55513202, charlotte.hallencreutz@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för Vings nya Sunprime Pearl Beach på Kos2.8.2018 08:29Pressmeddelande

I dagarna var det premiär för Vings nya hotell Sunprime Pearl Beach i Marmari på Kos. Sunprime är vuxenkonceptet med snygg skandinavisk design som blivit en stor succé och som växer med nya hotell och destinationer för varje år. Tillsammans med bohemchica Casa Cook Kos har Ving nu två egna designhotell på Kos med några minuters promenad från varandra, detta vid en av öns vackraste stränder i Marmari.

Ving genomför ännu en månad till förmån för Min Stora Dag1.8.2018 08:23Pressmeddelande

Under augusti gör Ving en kraftsamling till förmån för stiftelsen Min Stora Dag. Många barn och unga i Sverige lever med allvarliga sjukdomar och/eller diagnoser. Min Stora Dag vill ge dessa barn någonting utöver det vanliga att hämta kraft ifrån när vardagen känns tuff. Syftet med månaden är att berätta om samarbetet, bidra med gåvor och uppmana omvärlden att också stötta Min Stora Dag.