New York är staden flest svenskar vill åka till för att skåla in det nya året

Nyår är en tid för omladdning och energi och många svenskar vill fira in det nya året med bubbel på tolvslaget, och då gärna i en sprakande storstad. Städerna svenskarna helst reser till över nyår är New York, Barcelona och London, följt av Dubai och Rom. Det visar Vings resepanel där 20 020 svenskar svarat på frågor om nyårsresor.

Flest drömmer om att fira nyår i New York. Foto Kajsa Fagerström

Metropolen New York är speciellt populärt bland svenska nyårsfirare. Runt jul och nyår glittrar hela stan och på nyår kan man göra allt från att springa midnattslopp, gå på musikklubbar eller varför inte besöka klassiska The Rainbow Room, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Topp 5 – Storstäderna svenskarna helst firar nyår i (fler val möjliga)

1. New York 23 procent

2. Barcelona 11 procent

3. London 8 procent

4. Dubai 7 procent

5. Rom 7 procent

Därför vill svenskarna resa bort över nyår

Mer än hälften av respondenterna (53 procent) uppger att de vill få en bra start på det nya året. Annat som lockar är nya spännande upplevelser, det uppger 24 procent. Andra svarar att de vill slippa förväntningarna kring nyårsfirande som finns hemma (14 procent).

48 procent vill åka på nyårsresa med familjen, 37 procent med sin partner och åtta procent med sina vänner.

Viktiga nyårstraditioner (fler val möjliga)

På frågan vilka nyårstraditioner som är viktiga svarar 6 av 10 (63 procent) att det är att skåla med bubbel på tolvslaget, klassisk nyårsmiddag (52 procent) samt fyrverkerier (25 procent). Även nyårsfest är en viktig tradition svarar 12 procent.

Om Resepanelen:

Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 20 020 personer. Undersökningen genomfördes under perioden 23/11–1/12, 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder: Besök gärna Vings bildbank https://www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information kontakta: Charlotte Hallencreutz, informatör Ving, tel 08-55513202, charlotte.hallencreutz@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Vinggruppen gör nytt rekordresultat17.5.2018 09:31Pressmeddelande

Thomas Cook Northern Europe, även kallad Vinggruppen, där Ving, Spies, Globetrotter och Tjäreborg ingår, gör ett nytt rekordresultat för vinterhalvåret, när Thomas Cook-koncernen idag presenterar halvårsresultatet för 2017/2018. Vinggruppen befäster sin marknadsledande ställning inom semesterpaketresor, både med det egna flygbolaget och reguljärflyg. Den nordiska gruppens rörelseresultat för halvåret uppgick till 554 miljoner kronor, vilket är en ökning med 88 miljoner kronor för perioden.