New York är storstaden som flest vill besöka minst en gång i livet

New York, Barcelona och Rom är de tre städer som toppar listan över storstäderna som svenskarna har på sin s.k. ”bucket list”. Det visar Vings resepanel där 16 742 personer svarat på frågor om cityresor. Varje stad har sin charm och i en storstad finns det alltid något att se eller göra. Bäst upplevs en stad till fots, via allmänna kommunikationer eller sightseeingbuss enligt undersökningen.

New York toppar svenskars bucket list. Foto Kajsa Fagerström

– Vi är många som drömmer oss bort till olika resmål och precis som i Vings resepanel har jag själv både närliggande och mer långväga städer på min bucket list, varav Reykjavik och Los Angeles är två av dem, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Städerna som svenskarna vill besöka innan de dör (5 svar möjliga)
1. New York 35 procent
2. Barcelona 32 procent
3. Rom 23 procent
4. San Francisco 21 procent
5. Los Angeles 20 procent
6. Dubai 19 procent
7. Venedig 19 procent
8. Las Vegas 18 procent
9. Reykjavik 17 procent
10. Budapest 16 procent

Topp 5 – Vad som utmärker ett bra cityresmål (3 svar möjliga)
1. Spännande mat- och dryckeskultur 49 procent
2. Det ska vara prisvärt att leva/shoppa 37 procent
3. Det bör finnas sevärdheter i världsklass (ex Eiffeltornet i Paris, Frihetsgudinnan i NYC) 31 procent
4. Det ska finnas en strand så att man kan kombinera sol/bad med storstadspuls 27 procent
5. Det ska finnas ett stort utbud av kultur, ex teater, musikaler, musik, konst, muséer 24 procent

Tre av de viktigaste sakerna vid bokning av en resa till en storstad (3 svar möjliga)
Det ska vara direktflyg utan mellanlandning (76 procent), bra kommunikationer från flygplatsen till hotellet (52 procent), det är också viktig att man själv kan välja avresedag och reslängd (50 procent).

Så upplevs städerna bäst (3 svar möjliga)
I en storstad bjuder på många intryck och upplevelser. Enligt de svarande i undersökningen är det till fots man allra bäst upplever en stad, det svarar 92 procent.56 procent av de tillfrågade uppger att allmänna kommunikationer som till exempel lokalbuss är att föredra. Att åka sightseeingbuss och besöka storstädernas sevärdheter är också ett trevligt sätt att ta sig runt på, det tycker 50 procent av panellisterna.

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 16 778 personer, varav 16 742 svarat på frågor om Kanarieöarna. Undersökningen genomfördes under perioden 28/8-4/9, 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder, besök gärna Vings bildbank: https://www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för Vings nya Sunprime Pearl Beach på Kos2.8.2018 08:29Pressmeddelande

I dagarna var det premiär för Vings nya hotell Sunprime Pearl Beach i Marmari på Kos. Sunprime är vuxenkonceptet med snygg skandinavisk design som blivit en stor succé och som växer med nya hotell och destinationer för varje år. Tillsammans med bohemchica Casa Cook Kos har Ving nu två egna designhotell på Kos med några minuters promenad från varandra, detta vid en av öns vackraste stränder i Marmari.

Ving genomför ännu en månad till förmån för Min Stora Dag1.8.2018 08:23Pressmeddelande

Under augusti gör Ving en kraftsamling till förmån för stiftelsen Min Stora Dag. Många barn och unga i Sverige lever med allvarliga sjukdomar och/eller diagnoser. Min Stora Dag vill ge dessa barn någonting utöver det vanliga att hämta kraft ifrån när vardagen känns tuff. Syftet med månaden är att berätta om samarbetet, bidra med gåvor och uppmana omvärlden att också stötta Min Stora Dag.