NEXT TEXTILE – 10/10 2019 – TEXTILE FASHION CENTER - BORÅS

Den 10:e oktober arrangeras framtidskonferensen NEXT TEXTILE i Borås. En heldag där internationella branschexperter försöker blicka in i framtiden för att utröna mode- och textilbranschens möjligheter och utmaningar.

NEXT TEXTILE är ett unikt tillfälle att få ta del av möjliga framtids-scenarios för textil- och modebranschen från experter inom trend, forskning och ny teknologi. TEX! By Marketplace Borås tillsammans med HuginBiz bjuder in till en ny typ av konferens: NEXT TEXTILE - Beyond 2022:

”Vi talar regelbundet med våra medlemmar i mode- och textilbranschen som alla beskriver en viss osäkerhet inför framtiden” säger Pierre Rosengren, VD för arrangören TEX! ”Next Textile är vårt sätt att bidra till våra medlemmars fortsatta framgång med handfasta tips och verktyg för att rusta verksamheten för framtiden”.

Konferensen gästas av tre internationellt erkända talare; Louisa Smith, trendkonsult från Textile Forecast, Charles Ross från Royal College of Art Textile Innovation och Dr Pamela Ravasio, CSR-expert på Hohenstein Institute.

De kommer beröra ämnen som att tid är den nya valutan för konsumenten, behovet av perspektiv när branschen beskrivs som ondskefull och tappar vi bort vår fakta, siffror och KPI:er när det är bråttom med hållbarhetsarbetet?

”Jag ser fram emot att få dela med mig av idéer om hur mode- och textilindustrin kan arbeta smartare på en global nivå” säger Louisa Smith, global trendkonsult och föreläsare. ”Den svenska mode- och textilbranschen är en pionjär inom nya processer och teknologi så jag är övertygad om att synergier finns och att fortsatt utveckling kan uppnås genom samarbete”.

Dessutom så gästas vi av Samuel Young från ICAs innovationshub där vi får höra om gränslös retail-forskning och Alex Baker från Retail Tech siar om hur AI och exponentiell teknologi kommer förändra retail-landskapet. Brexit och mixen av distributionskanaler är högaktuella ämnen som också kommer att bemötas av experter under dagen.

Se hela programmet och läs mer om talarna på www.texsweden.se/nexttextile. Anmälan senast 7:e oktober.