NEXT TEXTILE 2020

NEXT TEXTILE – 22 OKTOBER 2020 – TEXTILE FASHION CENTER - BORÅS Så kan vi skapa hållbara lösningar för framtidens mode- och textilindustri

Nu är registreringen öppen för årets upplaga av det internationella branschforumet NEXT TEXTILE i Borås, svensk textilindustris framtidsplattform.

NEXT TEXTILE 2020 är laddat med högaktuella svenska och internationella talare. Årets fokus är ”hållbara lösningar för framtidens mode- och textilindustri”. Något som berör alla i textilbranschen för att med rätt kunskap kunna styra rätt.

– Någon gång under året bör alla verksamma i textila branscher, oavsett ansvarsområde, lyfta blicken för att se längre fram än bara en säsong eller två. Det här är ett sådant tillfälle. NEXT TEXTILE är ett sätt att hjälpa textilbranschen att gemensamt lyfta blicken och ta del av betydande internationell forskning, säger Pierre Rosengren, vd TEX! By Marketplace Borås.

Nytt för i år är att NEXT TEXTILE hålls på engelska, sänds digitalt och lyfts till ett internationellt event. Precis som tidigare år välkomnas deltagarna till Swedish Textile Fashion Center i Borås för att nätverka och uppleva på plats, givetsvis begränsat antal platser och anpassat utifrån Covid-19. De som inte kommer till Borås kan i år delta framför datorn.

Den fullmatade talarlistan består av bland andra Christiane Dolva, Head of Sustainability, Fjällräven.

Charles Ross, föreläsare på Royal College of Art samt expert på material och hållbarhet, delger senaste forskningen om hur ekologisk bomull faktiskt kan vara mycket farligare än plast i haven.

Karla Magruder, vd för amerikanska Accelerating Circularity, har varit i textilindustrin i mer än 35 år. Med sin expertis inom hållbarhet för inköp, utbildning och affärsutveckling och dessutom styrelsemedlem i flera betydande organisationer, bjuder hon på många tänkvärda insikter.

Dagen inleds med Textile Challenge där näringslivet och internationella forskare möts och diskuterar sätt att utmana och inspirera textil- och modeindustrin att uppnå EU:s mål för framtida konsumenters användning av kläder.

Under NEXT TEXTILE lanserar även nystartade svenskglobala Material Exchange en digital inspirationsmässa, för en mer hållbar textilindustri. Här kan designers och inköp uppleva och köpa in material för kommande säsonger.

Anmälan senast 7 oktober. Hela programmet: https://www.texsweden.se/nexttextile/program-2020/

NEXT TEXTILE anordnas av TEX! By Marketplace Borås och är föreningens sätt att kraftsamla och erbjuda en dag med råd och verktyg för framtiden.