​Next Up inspirerar unga att upptäcka IT-branschen

Imorgon är det finaldag för Next Up Väst, tävlingen där åttondeklassare får upptäcka och testa hur det är att jobba med IT. Uppdraget är att själva lösa verkliga fall – och upptäcka att just de kan vara framtidens IT-talanger!

Media är välkomna till finaldagen den 22 mars kl 9.00–14.30. Kontakta Charlotte Mansfield på 031–335 64 95 eller charlotte.mansfield@universeum.se vid frågor eller önskemål.

Next Up vill bidra till att lösa IT-branschens kompetensförsörjning. Tävlingen är ett strategiskt initiativ från IT&Telekomföretagen, som syftar till att långsiktigt inspirera unga människor, i synnerhet flickor, till en framtid inom IT-sektorn.

– Vi vill visa vad det faktiskt innebär att jobba med IT, att det inte är ett osocialt och grabbigt yrke. Det är ett projekt som ska inspirera ungdomarna, vilket våra lagledare hjälper till med, säger Fredrik von Essen, expert inom kompetensförsörjningsfrågor på IT&Telekomföretagen och ansvarig för Next Up i en intervju i nyhetsbrevet Nytt från Skola & Näringsliv.

Next Up bygger på samverkan mellan skolor och företag och ger ungdomar i årskurs 8 möjlighet att upptäcka möjligheterna till studier och yrkesverksamhet inom IT. Konceptet bygger på att eleverna jobbar med verklighetsbaserade case, framtagna av tävlingens partners, och träffar representanter från branschen. Skolorna coachas också av en IT-student från nätverket DataTjej.

I region Väst avslutas Next Up tisdag 22 mars kl 9.00–14.30 på Universeum. Då presenterar eleverna sina förslag till lösningar och pristagarna i Next Up Väst 2016 utses.

9.00–11.00 Workshops för skolornas lag med partnerföretag
12.00–13.20 Presentationer för juryn
14.00–14.20 Prisutdelning

Deltagande skolor

Göteborg
Assaredsskolan
Johanneberg Elyseum
Lindåsskolan

Mölndal
Almåsskolan
Kvarnbyskolan
Streteredsskolan

Kungsbacka
Frillesåsskolan
Toråsskolan
Vittra Forsgläntan

Samarbetsparter

Next Up är ett initiativ från IT&Telekomföretagen och genomförs i samarbete med – och tack vare – ett flertal företag inom IT-branschen; AB Volvo, Academic Work, Atea, Capgemini, Cybercom, Ericsson, Framtiden, Hogia, IBM, IP Only, Ius Innovation, Lindholmen Science Park, Sigma, Tripnet och Västtrafik. Universeum är partner och arena för Next Up Väst.Samarbetspartner

Universeum ligger vid Korsvägen, mitt i Göteborg. Här får barn och vuxna utforska världen genom naturvetenskap och teknik. Vårt hus är fullt av upplevelser och lärmiljöer som stärker kreativiteten och innovationsförmågan, ökar kunskaperna och aktiverar det kritiska tänkandet. Med vetenskapen som grund och en pedagogik som engagerar utmanar vi människor att berika sina liv och agera för en hållbar värld.

Vi har över en halv miljon besökare varje år. Det gör oss inte bara till Nordens mest besökta science center och en av de tio mest besökta anläggningarna i Sverige, utan också till en viktig kraft i samhället. Tillsammans med våra grundare och samarbetspartner stärker vi kompetensförsörjningen och bidrar till en hållbar utveckling.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.