Niclas Forsman lämnar sin tjänst som VD på Stockholms Auktionsverk

Niclas Forsman har valt att träda tillbaka som VD för Stockholms Auktionsverk efter 21 år på posten. Under hans ledning har Auktionsverket tagit steget in i ett nytt årtusende och presenterat konst, konsthantverk, design och antikviteter av högsta klass för allmänheten. Inte bara som handelsplats, utan också som kulturinstitution och kunskapscenter som förmedlat konst och konsthistoria på ett suveränt och respektfullt sätt.
Niclas Forsman, VD Stockholms Auktionsverk

Niclas Forsman säger:

”Det har varit ett nöje att leda och utveckla Stockholms Auktionsverk under så många år. Och jag är tacksam över att ha fått dela vardagen med ytterst kompetenta, kunniga och vetgiriga medarbetare som jag har upplevt hela 42 auktionssäsonger med. Jag är också stolt över att verksamheten har visat stabila och positiva resultat genom åren. Nyligen har vi utvidgat verksamheten genom att öppna nya lokaler i Malmö, Helsingborg och Helsingfors, och även rekryterat ny ledning till dem. Stockholms Auktionsverk står inför nya, spännande tider. Världens äldsta auktionshus med 344 års historia ska växa vidare i den digitala tidsåldern och fortsätta sin roll som en av auktionsvärldens viktigaste aktörer. Jag känner att tiden har kommit att lämna vidare arbetet till nya krafter.”

Bengt Sundström, grundare och styrelseordförande i Lauritz.com, har känt Niclas i cirka 25 år:

”För mig är Niclas en av branschens allra främsta auktoritet och en framstående kapacitet inom konstvetenskapen. Det är mycket vemodigt att i framtiden ska undvara Niclas personlighet och den professionella tyngd som han besitter. Samtidigt förstår jag och respekterar hans beslut. Niclas har med ett konsekvent ledarskap skapat en fantastiskt fin utveckling för Stockholms Auktionsverk under sina många år som VD. Vi är fortfarande stolta att vi 2014 kunde köpa Stockholms Auktionsverk och vi tackar Niclas för hans engagemang i de många nya initiativ som vi med stor succé genomfört tillsammans. Vi ser fram emot att fortsätta expansionen från vår utgångspunkt i dag som Nordens största auktionskoncern.”

Niclas Forsman blev utsedd till VD 1997 och blev ett par år senare även delägare. Verksamheten flyttade 2002 från lokalerna i Gallerian till två nya adresser med två olika profiler – Fine Art på Nybrogatan 32 och onlineauktioner i Magasin 5 i Stockholms Frihamn. På Nybrogatan lanserade Stockholms Auktionsverk, som något nytt, bl a auktioner för samtidskonst och rysk konst. Genom åren har många viktiga specialauktioner hållits här, t.ex. Fredrik Roos, Endre Nemes, Anders Tornberg, Eva af Burén, Biby Fideikommiss och här senast, IngaBritt & Arne Lundberg Collection. Då såldes bland annat Wassily Kandinskys verk ”Kreis und Fleck” för 38 125 000 sek, vilket är det högsta klubbade priset i Norden. Även försäljningen av Anders Zorns akvarell ”Sommarnöje” 2010 för nära 30 miljoner kronor var en av många succéer och satte dessutom ett nytt svenskt auktionsrekord.

Niclas Forsman fick tillsammans med Peter Alarik utmärkelsen ”Årets Företagare i Stockholm 2002" av Företagarnas Riksorganisation i Stockholm. En annan merit värd att nämnas är att Niclas var en av initiativtagarna till Sveriges Auktionsföretagsförening, där han också var ordförande under de första 11 åren. Niclas frånträder som VD i slutet av april. Han kommer fram tills dess att säkra en noggrann överlämning av både sin roll samt pågående projekt. Niclas kommer att bistå styrelsen och bidra med viktig input till optimeringen av framtidens ledningsstruktur samt rolldefinitionen av en framtida VD-profil. Därefter rekryteras och utnämns en ny VD.

För mer information vänligen kontakta Niclas Forsman eller Bengt Sundström

Niclas Forsman