Nicolina Pernheim förlorade bronsmatch i uppladdningen inför Paralympics

Den sista tävlingen för Nicolina Pernheim inför Paralymipcs i Tokyo, Grand Prix i Warwick i Storbritannien, slutade med en femteplats efter en intensiv bronsmedaljmatch mot amerikanska Mutia. Med siktet inställt på medalj var Pernheim inte alls nöjd med femteplatsen.

IBSA Judo GP Baku, Nicolina Pernheim (i blått) mot Yue Wang från Kina. Foto: Karl Nilsson.

Efter ett mycket starkt 2019 på de internationella tävlingsmattorna för Nicolina Pernheim, blev det som för alla ett stopp i tävlandet och ett flyttat Paralympics. När nu den sista internationella Grand Prix-tävlingen inför Paralympics arrangerades i Warwick var målet för Pernheim, 7:a på världsrankningen i -63 kg, en ny medalj.

Dagen började med en imponerande insats mot Poonan Sharam från Indien. Pernheim hade inte mött Sharam tidigare, men var tydligt beredd. En tidig attack från Sharam utnyttjade Pernheim pardonlöst, metodiskt jobbade Pernheim in halslåset som tvingade Sharam att ge upp. Ippon (full poäng) till Pernheim och semifinal säkrad.

I semifinalen blev Nafisa Sheripboeva, Uzbekistan, alltför svår. Sheripboevas kraftfulla offensiv gav två waza-ari (poäng) under den första matchminuten, vilket innebar en ippon-förlust för Pernheim.

Motståndare i bronsmatchen blev Liana Mutia, USA. De två hade mötts en gång tidigare och då stod Pernheim som segrare. Pernheim har även haft Mutia helt under kontroll när de har mötts på träningsläger. Idag blev det en intensiv match mot en tydligt revanschsugen Mutia. Redan under de första 10 sekunderna hann Mutia attackera och Pernheim följde upp och var ytterst nära ett halslås. Mutia tog ledningen med waza-ari. Därefter hittade Pernheim rätt nere i mattan, fasthållning, men Mutia lyckades komma loss innan 10 sekunder hade gått och ingen poäng för Pernheim. Efter 1.20 kom det avgörande kastet, waza-ari till Mutia och matchen var över.

Förbundstränare Martin Pernheim kunde konstatera att han inte sett Pernheim så irriterad över en förlust tidigare, och han ser positivt på den inställningen hos henne. Pernheims träningskamrater hemma på Göteborgs JK lär få slita hårt när Pernheim i sommar ska förbereda sig för Paralympics i judons hemland Japan.

Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan27.7.2021 07:17:46 CEST | Pressmeddelande

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.

Stopp på VM och missad OS-plats för Joakim Dvärby11.6.2021 18:46:10 CEST | Pressmeddelande

Det blev ett bittert slut med en tappad OS-plats på en VM-dag som inleddes så lovande för Joakim Dvärby i -100 kg. Dvärby har legat på OS-kvalgränsen under en längre period; ofta ovanför, ibland under. Idag tog det stopp i tredje omgången, steget före kvartsfinal. En snabb uträckning visade dock att de poängen Dvärby därigenom erövrade tog honom upp på OS-plats. I takt med att de värsta konkurrenterna åkte ut eller redan hade åkt ut såg det så bra ut, men…