Niklas Hydén rekryteras till VD för nystartade Sweship
Niklas kommer närmast från en roll som COO på Adlibris. Tidigare har han haft flera roller inom affärsutveckling på Bonnier och innan dess varit senior manager på Accenture.
- Det är otroligt spännande och kul att ta detta steg. Jag ser fram emot att starta igång bolaget tillsammans med Schibsted och Bonnier och att utveckla det därifrån med blivande kollegor och partners. Att driva utvecklingen att nå hela vägen fram till människor genom nya lösningar är en svårslagen möjlighet jag fått, säger Niklas Hydén, tillträdande VD på Sweship.
- Jag är glad att Niklas tackat ja till att axla ansvaret för Sweship. Niklas stora erfarenhet från e-handelssektorn, i kombination med hans många år inom Bonnier-koncernen, gör honom synnerligen lämpad för uppdraget. Niklas driv och energi kommer ta Sweship långt, säger Anders Eriksson, VD för Bonnier News.
- Jag har följt och imponerats av Niklas under flera år. Han har en gedigen förståelse för vilka utmaningar som distributionsnätverk har och hur dessa bäst kan lösas. Jag är övertygad om att hans roll i Sweship kommer ta svensk e-handelsdistribution till en ny nivå, säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.
Sweship ska bistå den kraftigt växande e-handeln med effektiv leverans av varor till svenska hushåll. Ambitionen är att skapa helt nya möjligheter för den kraftigt växande svenska näthandeln genom att på ett effektivt och hållbart sätt nå ut med produkter hela vägen hem till kunderna.
Niklas Hydén tillträder i mitten av april.
Samarbetet är anmält till relevanta konkurrensmyndigheter och är villkorat av dess godkännande.
För ytterligare information, kontakta:
Niklas Hydén, tillträdande VD Sweship, 076-9414014
Anders Eriksson, VD Bonnier News, 08-738 19 21
Raoul Grünthal, VD Schibsted Sverige, 08-514 249 91
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications, Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum