Niklas Kierkegaard tillbaka till SvD – ska utveckla kontakten med läsarna

SvD fortsätter förändringsarbetet mot en ny position och arbetet att skapa långsiktiga relationer med läsarna. För att utveckla och fördjupa läsarkontakten kommer Niklas Kierkegaard tillbaka till tidningen. ”Han är perfekt för uppdraget. Få känner SvD:s kunniga och nyfikna prenumeranter bättre”, säger publisher Anna Careborg.

SvD fortsätter satsa. För att utveckla och fördjupa kontakten med läsarna kommer Niklas Kierkegaard tillbaka till tidningen i en ny roll med fokus på att driva läsarkontakt. Foto: Tomas Oneborg/SvD

Hösten 2019 inledde Svenska Dagbladet ett stort förändringsarbete med målet att skapa långsiktiga relationer med läsarna. Som ett led i detta fokuserar tidningen mindre på antalet digitala prenumeranter och istället mer på antalet digitalt engagerade prenumeranter.

Under 2020 fortsätter förändringsresan. Läsarnas behov och användarupplevelse är i fokus och en viktig del är att förbättra läsarkontakten. I linje med det drar SvD nu igång ett större projekt som rör sig i gränssnittet mellan redaktion, kundtjänst och analysteam.

– Vi har många nyfikna och kunniga läsare som ofta kommer med kloka inspel om vår journalistik. Vi vill värna om vår relation med dem ännu mer. Vi ser att vi har vissa brister i vår dialog med läsarna och det ska vi nu försöka bli bättre på, säger SvD:s publisher Anna Careborg.

Projektet kommer att ledas av Niklas Kierkegaard, mångårig SvD-medarbetare som lämnade tidningen 2018 för att bli säkerhetschef i Schibsteds svenska verksamhet. Han har en gedigen bakgrund på Svenska Dagbladet, bland annat som reporter, nyhetschef, utrikeschef, administrativ redaktionschef och ställföreträdande ansvarig utgivare.

– Niklas Kierkegaard känner Svenska Dagbladet och våra läsare som få andra. Han har en bred erfarenhet från redaktionen, men han har också i sina olika chefsroller jobbat nära såväl prenumerationsförsäljningen som eventverksamheten i SvD Accent. Det bäddar för att projektet blir framgångsrikt, säger Anna Careborg.

Projektet, som pågår under 2020, syftar till att bygga upp strukturer för läsarkontakten och se över hur den prenumerant som hör av sig till SvD och tidningens medarbetare kan få svar på bästa sätt. Projektet ska också skapa förutsättningarna för att kundinsikt samlas in, sammanställs på ett tillgängligt sätt och används i organisationen.

– Jag ser fram emot att återvända till SvD och få vara med i en väldigt spännande förändringsprocess. Svenska Dagbladet har engagerade, kunniga och krävande läsare som förväntar sig att vi lyssnar på dem. Det ska blir inspirerande att på allvar se till att vi förstår deras behov och hur vi kan tillgodose dem, säger Niklas Kierkegaard.

Anna Careborg, publisher, Svenska Dagbladet. E-post: anna.careborg@svd.se.
Niklas Kierkegaard, tillträdande projektledare. Tel: 070-513 13 36. E-post: niklas.kierkegaard@schibsted.com.

Aftonbladet säkrar sändningsrättigheterna till OBOS Damallsvenskan12.2.2020 08:56:44 CETPressmeddelande

Aftonbladet fortsätter den strategiska satsningen på liverättigheter. Nu är det klart att OBOS Damallsvenskan under kommande tre år sänds exklusivt på Aftonbladet. ”Vi fortsätter vår strategiska resa med mer livesport på Sportbladet. Att göra det tillsammans med OBOS Damallsvenskan känns helt rätt såväl varumärkesmässigt som att jobba med högsta ligan inom svensk fotboll” säger Katarina Koritz, affärschef för Sportbladet.