Nils Hannerz ny näringspolitisk chef på IKEM

Nils Hannerz tillträder tjänsten som chef för den nybildade avdelningen politik på Sveriges Innovations-och kemiindustrier (IKEM). Nils har arbetat på IKEM i åtta år och senast i rollen som forsknings och innovationschef.

Nils Hannerz, Näringspolitisk chef på IKEM

– I syfte att ytterligare utveckla och stärka vår organisation skapas två nya avdelningar på IKEM. Avdelningen politik samt en kommunikationsavdelning. Jag är glad att Nils axlar rollen som chef för politikavdelningen. Med sin långa erfarenhet från områden som klimatfrågor, innovationsfrågor och allmän industripolitik gentemot politiker och myndigheter kommer han att ge viktiga bidrag till att driva IKEM:s näringspolitiska agenda säger Jonas Hagelqvist, vd för IKEM.

Nils Hannerz är civilingenjör i kemiteknik och har tidigare arbetat som organisations- och managementkonsult på Tipforce och MacMannberg, som vice VD på startupen Super Local Media och vid forskningsinstitutet RISE JTI.

– Politikens ambition kring omställningen inom klimat och kemikaliepolitik leder nu till en flod av nya förslag och regler. Vi måste jobba stenhårt för att förutsättningarna för IKEM:s medlemsföretag är så goda att de vill investera vidare i landet och ser fram emot att delta i det arbetet tillsammans med kollegorna på IKEM säger Nils Hannerz.

Nils Hannerz, Näringspolitisk chef på IKEM

Världen står inför stora hållbarhetsutmaningar och våra medlemsföretag är en del av lösningen. Det är såväl stora som små företag som utmanar varandra och driver utvecklingen framåt.

IKEM:s medlemsföretag verkar inom det breda spannet av plast-, gummi-, kemi- och läkemedelsproduktion. Branschens totala förädlingsvärde uppgår till en knappt femtedel av den totala industriproduktionen i Sverige.

Majoriteten av unga tycker att anställda på en arbetsplats borde ha samma anställningsvillkor18.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Rysslands invasion har stor inverkan på kemiindustrin – 7 av 10 företag påverkas av brutna leveranser4.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Årets första kvartal innebar fortsatta utmaningar för svensk kemiindustri. Trots detta lyckades IKEM:s medlemmar uppnå samma produktionsvolymer som motsvarande kvartal 2021. Enligt en ny rapport från IKEM är utmaningarna framåt desto större. Sju av tio företag upplever direkt eller indirekt påverkan genom brutna leveranser från Ryssland, Belarus och Ukraina. Nu måste näringslivet och politiken kroka arm för att Sverige och EU ska kunna kapa beroendet av Ryssland.