Nio av tio kommunpolitiker ser ett stort byggbehov

Trots rekordhög byggtakt ökar bostadsbristen i kommunerna. Enligt Boverket råder underskott på bostäder i 255 av 290 kommuner. Bilden bekräftas av tillfrågade kommunpolitiker i en ny undersökning som Demoskop utfört på uppdrag av Sveriges Byggindustrier.

”Hela 92 procent av kommunpolitikerna anser att behovet att bygga nya bostäder i deras kommun är mycket stort eller stort. Det finns också en betydande oro över hinder för nybyggnation.”, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Moderater mest bekymrade för överklaganden av bygglov

Kommunpolitiker verksamma i byggnads- och näringsnämnder är klart mer bekymrade än sina kollegor andra nämnder. Men den absolut största skiljelinjen i synen på hinder för nybyggnation är partipolitisk tillhörighet.

Borgerliga kommunpolitiker anser att regelkrångel som överklaganden av detaljplaner och bygglov, skydd av riksintressen, strandskyddsregler, energikrav och arbetskraftsbrist är mycket stora problem. På ett index från ett till fem blir svaret över fyra när moderata kommunpolitiker tillfrågas om vilket hinder för nybyggnation överklaganden av detaljplaner och bygglov innebär.

Rödgröna kommunpolitiker är mer oroliga för hushållens betalningsförmåga för hyresrätter och bristande möjlighet att ordna finansiering. Varken miljöpartister eller vänsterpartister ser till exempel strandskyddsreglerna som ett stort hinder för nybyggnation av bostäder.

”Rikspolitiken försöker strama åt skuldsättningen. Men rödgröna kommunpolitiker verkar snarare oroa sig för restriktioner så som amorteringskrav och ett eventuellt skuldkvotstak”, menar Björn Wellhagen.

Bostadsbristen inte bara ett storstadsfenomen

Totalt 58 procent svarar att tillgången till bostäder är mycket dålig eller dålig i deras kommun. Endast 12 procent menar att den är mycket bra eller bra. Störst behov av nyproduktion anser kommunpolitikerna att det finns i storstäderna. Men den låga tillgången till bostäder är oroar i stora delar av landet.

Det som upplevs som ett hinder för nybyggnation i glesbygdskommuner och i kommuner i glesbefolkade regioner är framförallt hushållens finansieringsmöjligheter. Även bristen på lokal infrastruktur lyfts fram som ett tillväxtproblem av politiker verksamma i glesbygdskommuner.

”Bostadsbristen ökar när de större städerna växer. Samtidigt söker mindre kommuner med ljus och lykta för att ordna tak över huvudet åt flyktingar. Att bristen på bostäder inte bara är ett storstadsfenomen bekräftas av kommunpolitikernas svar”, konstaterar Björn Wellhagen.

Totalt har Demoskop intervjuat 4 181 kommunpolitiker om bristen på bostäder och hinder för bostadsbyggande.

Björn Wellhagen näringspolitisk chef

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.