Nio av tio kommuntoppar positiva till EU

Nio av tio kommunstyrelseordförande anser att det svenska EU-medlemskapet har varit bra för deras kommun. Det är en klart högre andel än för fem år sedan.

Inför söndagens EU-val har Dagens Samhälle frågat landets kommunstyrelseordförande hur de anser att det svenska EU-medlemskapet har påverkat deras kommun. 89 procent av de lokala toppolitiker som svarat anser att det har varit mycket eller ganska positivt.

När Dagens Samhälle inför EU-valet för fem år sedan ställde samma fråga ansåg bara 74 procent att medlemskapetvarit positivt för deras kommun.

Paul Åkerlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan, är en av dem som med tiden blivit mer nöjd med EU.

– Det beror till viss del på hur vi själva agerar. Vi ser ju att det finns en hel del medel att söka för olika saker och samarbetsformer. Vi har blivit bättre på att nyttja det där, det tar ett tag att lära sig, säger Paul Åkerlund .

Bäst och sämst på social hållbarhet - hela listan över alla kommuner22.8.2019 08:56:04 CESTPressmeddelande

Många förknippar nog FN-satsningen Agenda 2030 med klimat och miljö. Men Agenda 2030 handlar om så mycket mer. Tre av de sjutton målen behandlar fattigdom, ojämlikhet samt fredliga och inkluderande samhällen. DS har samlat dessa mål i kategorin ”Inkluderande samhällen” och jämfört hur väl Sveriges kommuner lever upp till de tre målen. Tolv variabler utgör grund för jämförelsen (se faktaruta). Vår rankning visar att industriorten Filipstad i Värmlands län, med drygt 10 000 invånare, hamnar längst ned på listan över inkluderande samhällen. Kommunalstyrelsens ordförande Per Gruvberger (S) höjer inte på ögonbrynen när han får höra om placeringen. – Jag är inte ett dugg förvånad. Vi vet att vi är den kommun som näst Malmö har flest socialbidragstagare. Filipstad ligger särskilt dåligt till i fråga om variablerna unga i ekonomiskt utsatta hushåll, vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd och anmälda våldsbrott. Kommunalrådet har problemanalysen klar. – Vi får så många flyktingar som inte kan