Nio lag klara för Superettan 2019/2020

Svenska Basketbollförbundets Tävlingsutskott har studerat ansökningarna för spel i Superettan säsongen 2019/2020. Resultatet är att nio lag är godkända och det finns därmed en vakant plats att fylla.

Fryshuset spelar även nästa säsong i Superettan. Foto: Anders Tillgren

Deltagande lag Superettan 2019/2020

Alvik Basket*

IK Eos (Lund)

AIK Basket

Helsingborg BBK

Trelleborg Pirates

Fryshuset

Högsbo

Bankeryd

Team 4th quarter (Helsingborg)

Vakans

*Spelar pågående kval till SBL herr

Eftersom Superettan ska innehålla 10 lag innebär det att en vakans har uppstått. Vakanser i en förbundsserie ska enligt tävlingsbestämmelserna fyllas senast den 31 maj. Två lag är sportsligt kvalificerade för Superettan men har inte lämnat in tillräcklig information för att TU ska kunna ta ett beslut. Dessa är Uppsala Basket samt Norrort Basket. Skulle de inte inkomma med ett tillräckligt beslutsunderlag senast fredagen den 12 april kommer andra lag från Basketettan att ges möjligheten att ansöka om spel i Superettan.

Att fastställa nästkommande års serier i god tid är av största betydelse för föreningarna. Vilka lag som ingår i en serie får en effekt nedåt i hela seriesystemet och påverkar halltider, bidragsansökningar, reseplaneringar, sponsorarbete och lagbygge för en mängd föreningar i hela Basketsverige. Även om sista dag för att fylla en vakans är den 31 maj enligt tävlingsbestämmelserna är det TU:s avsikt att komma till beslut i frågan så snart som möjligt av ovan angivna skäl.

Fryshuset spelar även nästa säsong i Superettan. Foto: Anders Tillgren

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.