Nio lag klara för Superettan 2019/2020

Svenska Basketbollförbundets Tävlingsutskott har studerat ansökningarna för spel i Superettan säsongen 2019/2020. Resultatet är att nio lag är godkända och det finns därmed en vakant plats att fylla.
Fryshuset spelar även nästa säsong i Superettan. Foto: Anders Tillgren

Deltagande lag Superettan 2019/2020

Alvik Basket*

IK Eos (Lund)

AIK Basket

Helsingborg BBK

Trelleborg Pirates

Fryshuset

Högsbo

Bankeryd

Team 4th quarter (Helsingborg)

Vakans

*Spelar pågående kval till SBL herr

Eftersom Superettan ska innehålla 10 lag innebär det att en vakans har uppstått. Vakanser i en förbundsserie ska enligt tävlingsbestämmelserna fyllas senast den 31 maj. Två lag är sportsligt kvalificerade för Superettan men har inte lämnat in tillräcklig information för att TU ska kunna ta ett beslut. Dessa är Uppsala Basket samt Norrort Basket. Skulle de inte inkomma med ett tillräckligt beslutsunderlag senast fredagen den 12 april kommer andra lag från Basketettan att ges möjligheten att ansöka om spel i Superettan.

Att fastställa nästkommande års serier i god tid är av största betydelse för föreningarna. Vilka lag som ingår i en serie får en effekt nedåt i hela seriesystemet och påverkar halltider, bidragsansökningar, reseplaneringar, sponsorarbete och lagbygge för en mängd föreningar i hela Basketsverige. Även om sista dag för att fylla en vakans är den 31 maj enligt tävlingsbestämmelserna är det TU:s avsikt att komma till beslut i frågan så snart som möjligt av ovan angivna skäl.

Fryshuset spelar även nästa säsong i Superettan. Foto: Anders Tillgren

Besöksadress Trålgränd 2