Nipozzano Riserva Chianti Rúfina DOCG byter till den suveräna årgången 2015

Äntligen här! Marchesi dè Frescobaldis chefsvinmakare Nicolò D’Afflitto är helt lyrisk över årgången 2015 som visar upp en mycket generös och varmfruktig stil.

Familjen Frescobaldi är en av de äldsta vintillverkarna i Toscana och daterar tillbaka 700 år i tiden. Redan under 1300-talet exporterade man vin till det engelska kungahuset. Idag jobbar 30:e generationen inom företaget som kontinuerligt växer sig större med nya egendomar inom Toscana.

Castello di Nipozzano ligger i det vackra Chianti Rúfina området just vid Apenninernas sluttning, övervakande floden Arno. Familjen Frescobaldi har 1500 hektar vingårdar i Toscana och tillverkar Nipozzano Chianti Rúfina DOCG på slottet - ett av deras flaggskeppsviner.

Marchesi dè Frescobaldis chefsvinmakare Nicolò D’Afflitto är helt lyrisk över årgången 2015 som visar upp en mycket generös och varmfruktig stil. Vädret var helt och hållet på vindruvornas sida under mognadsperioden, vilket gav vinet en extra dimension.

Nipozzano Riserva är till 90% gjort av Sangiovese druvan men har kompletterande druvsorter som Malvasia Nera, Colorino, Merlot och Cabernet Sauvignon. Druvsorterna jäste separat i temperaturkontrollerade tankar av rostfritt stål och lagrades i tidigare använda barriquer under 24 månader.

Nipozzano Riserva Chianti Rúfina DOCG har en intensiv röd färg och doften är frisk och generös av mogna körsbär och en nyans av rostade kaffebönor. Vinet har en fin balans och struktur med en elegant kryddighet från faten, det ger vinet komplexitet och lång avslutning.

Vinet är utmärkt kompanjon till tryffelrisotto eller en dignande charkuteritallrik med parmaskinka och ostar. Prova även till smakrikare rätter av fågel, lättare vilt eller grillad kalventrecôte.

Fakta om vinet

Produktnamn: Nipozzano Riserva Chianti Rúfina DOCG

Producent: Marchesi dè Frescobaldi/Castello di Nipozzano | Land: Italien | Ursprung: Chianti Rúfina DOCG, Toscana | Årgång: 2015 | Alk: 13 % | Druvor: Sangiovese 90 % och kompletterande druvor 10% dvs Malvasia Nera, Colorino, Merlot & Cabernet Sauvignon | Vol: 75 cl |Pris/flaska: 139 kr | SB.art.nr: 2969-01

Årgångsbytet på Systembolaget sker i början av september.

För mer information, vänligen kontakta;

Åsa Rosvall, produktchef på Spring Wine & Spirits, tel 070-5797134, asa.rosvall@springwine.se

www.springwine.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.