Spring Wine & Spirits ABSpring Wine & Spirits AB

Nipozzano Riserva speglar ett elegant och tidlöst Toscana

Från Nipozzano, ett medeltida kastell i en tidlös del av Toscana där familjen Frescobaldi i över ett sekel producerat eleganta slottsviner, kommer vinet med samma namn. Nipozzano Riserva är en välbalanserad, elegant Chianti Rùfina och släpps i Systembolagets fasta sortiment den 1 september.

Nipozzano Riserva 2013 lågupplöst

Från Nipozzano, ett medeltida slott i en tidlös del av Toscana där familjen Frescobaldi i över ett sekel producerat komplexa och lagringsbara slottsviner, kommer vinet med samma namn. Nipozzano Riserva är en välbalanserad och elegant Chianti Rùfina, som fått sitt uttryck genom de unika jordarna kring slottet.

Stilen passar den som söker ett härligt matvin till traditionella och med omsorg lagade italienska rätter, såsom risotto med svamp eller parmaskinka, och det passar till smakrika rätter av fågel, lättare vilt, kalv och lamm.

Doften är inbjudande med nyanser av mogna mörka bär, tobak, mocka, choklad och ett välbalanserat kryddigt inslag. Smaken är komplex och intensiv, men i en elegant och torr stil med toner av moreller, rostat kaffe, mörk choklad, örter, fat och charkuterier. Smaken kommer fram i flera lager, bärs fram av en bra tannin- och syrastruktur och avslutas i en lång, uttrycksfull eftersmak.

Castello di Nipozzano

Castello di Nipozzano grundades på 1000-talet och ligger 25 km öster om Florens. Slottet byggdes från början som en försvarsanläggning. Kastellet förstördes delvis under andra världskriget men rustades sedan upp av familjen Frescobaldi. Idag ligger Frescobaldis besökscenter på Castello di Nipozano. Den gamla byn, villan och kyrkan är öppen för allmänheten och de andra byggnaderna och källarna används för vinproduktion och lagring av ekfat.

Vingården ligger i Chanti Rufina, det högst belägna Chianti-distriktet. Egendomen består av 620 hektar, varav 240 är vingårdar. Traditionen att använda druvan Sangiovese går långt tillbaka i tiden. Jordmånen är väldränerad lera med ett högt inslag av kalk, vilket ger välbalanserade och extremt lagringsdugliga viner med stor koncentration.

OM VINET:

Nipozzano Riserva

Namn: Nipozzano Riserva | Ursprung: DOCG Chianti Rùfina Riserva | Producent: Frescobaldi | Druvor: Sangiovese 90% och 10% totalt av druvorna Malvasia Nera, Colorino, Merlot och Cabernet Sauvigon | Årgång 2013 |Alkoholhalt: 13% vol | Art.nr: 2969 | Pris: 139 kr  | Distribution Systembolaget: FSN 1 september 2017, ca 230 butiker.

För mer information, vänligen kontakta;

Carl Brix, produktchef på Spring Wine & Spirits, tel 070-3254695, carl.brix@springwine.se

Anna Spendrup, PR-ansvarig Spring Wine & Spirits, tel 070-182 77 02, anna.spendrup@springwine.se

www.springwine.se

FAKTA:

Familjen Frescobaldi har verkat i Florens i mer än 1000 år och har genom åren varit inflytelserika inom kultur, politik och affärsverksamhet. Familjen ägnade sig främst åt handel, indrivning av skatter på uppdrag av påven och, inte minst, bankverksamhet. Medlemmar från familjen hade inflytande i Florens viktigaste skrån. På 1000-talet så flyttade familjen från Tenuta Castiglioni in till staden och lät bygga en lodge, ett torn och därefter ett palats, som numera är känt som Piazza de’ Frescobaldi i Florens. År 1252 byggde Lamberto Frescobaldi den första bron över floden Arno för att länka ihop familjeresidenset med den gamla stadskärnan. Bron är sedan dess ombyggd många gånger och är idag känd som Ponte Santa Trinita.

Frescobaldi har producerat vin sedan 1300-talet och vinet hittade snabbt en marknad utanför Toscana. På 1500-talet var exporten betydande, bla till katolska länder och det engelska kungahuset. På 1960-talet lät Vittorio Frescobaldi, Markis och dåvarande president för Marchesi Frescobaldi (1965-2007), plantera över 500 hektar vingårdar efter en noggrann analys av jordmån och matchande druvor, rotstockar och kloner. Flera projekt och program som fortfarande pågår är ett resultat att detta omfattande arbete. Idag äger familjen sex egendomar i Toscana: CASTELLO DI NIPOZZANO, TENUTA CASTIGLIONI, CASTELLO, POMINO, TENUTA RÈMOLE, TENUTA CASTELGIOCONDO och TENUTA AMMIRAGLIA. Marchesi Frescobaldi Group producerar årligen 10,7 miljoner buteljer vin som säljs i 90 länder.

Andra viner från Marchesi Frescobaldi:

MONTESODI TOSCANA IGT. Pris: 269 kr, Art nr: 72989, i beställningssort. Årgång: 2011. 14,5% vol

CASTELGIOCONDO BRUNELLO DI MONTALCINO DOCG. Pris 399, Art nr 79595, i beställningssort. Årgång: 2011. 14,5% vol

Anna Spendrup

Nipozzano Riserva flaskbild
Castello Nipozzano Bild 2 i källaren
Miljöbild Castello di Nipozzano bild2

Spring Wine & Spirits AB (tidigare Spendrups Vin), importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Företaget blev utnämnt till Årets Importör 2014 av tidningen Allt om Vin. Spring Wine & Spirits har 25 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann, Frescobaldi, McPherson och Plantation Rum.

Abonnera på våra pressmeddelanden.