Spring Wine & Spirits ABSpring Wine & Spirits AB

Nipozzano Riserva speglar ett elegant och tidlöst Toscana

Från Nipozzano, ett medeltida kastell i en tidlös del av Toscana där familjen Frescobaldi i över ett sekel producerat eleganta slottsviner, kommer vinet med samma namn. Nipozzano Riserva är en välbalanserad, elegant Chianti Rùfina och släpps i Systembolagets fasta sortiment den 1 september.

Nipozzano Riserva 2013 lågupplöst

Från Nipozzano, ett medeltida slott i en tidlös del av Toscana där familjen Frescobaldi i över ett sekel producerat komplexa och lagringsbara slottsviner, kommer vinet med samma namn. Nipozzano Riserva är en välbalanserad och elegant Chianti Rùfina, som fått sitt uttryck genom de unika jordarna kring slottet.

Stilen passar den som söker ett härligt matvin till traditionella och med omsorg lagade italienska rätter, såsom risotto med svamp eller parmaskinka, och det passar till smakrika rätter av fågel, lättare vilt, kalv och lamm.

Doften är inbjudande med nyanser av mogna mörka bär, tobak, mocka, choklad och ett välbalanserat kryddigt inslag. Smaken är komplex och intensiv, men i en elegant och torr stil med toner av moreller, rostat kaffe, mörk choklad, örter, fat och charkuterier. Smaken kommer fram i flera lager, bärs fram av en bra tannin- och syrastruktur och avslutas i en lång, uttrycksfull eftersmak.

Castello di Nipozzano

Castello di Nipozzano grundades på 1000-talet och ligger 25 km öster om Florens. Slottet byggdes från början som en försvarsanläggning. Kastellet förstördes delvis under andra världskriget men rustades sedan upp av familjen Frescobaldi. Idag ligger Frescobaldis besökscenter på Castello di Nipozano. Den gamla byn, villan och kyrkan är öppen för allmänheten och de andra byggnaderna och källarna används för vinproduktion och lagring av ekfat.

Vingården ligger i Chanti Rufina, det högst belägna Chianti-distriktet. Egendomen består av 620 hektar, varav 240 är vingårdar. Traditionen att använda druvan Sangiovese går långt tillbaka i tiden. Jordmånen är väldränerad lera med ett högt inslag av kalk, vilket ger välbalanserade och extremt lagringsdugliga viner med stor koncentration.

OM VINET:

Nipozzano Riserva

Namn: Nipozzano Riserva | Ursprung: DOCG Chianti Rùfina Riserva | Producent: Frescobaldi | Druvor: Sangiovese 90% och 10% totalt av druvorna Malvasia Nera, Colorino, Merlot och Cabernet Sauvigon | Årgång 2013 |Alkoholhalt: 13% vol | Art.nr: 2969 | Pris: 139 kr  | Distribution Systembolaget: FSN 1 september 2017, ca 230 butiker.

För mer information, vänligen kontakta;

Carl Brix, produktchef på Spring Wine & Spirits, tel 070-3254695, carl.brix@springwine.se

Anna Spendrup, PR-ansvarig Spring Wine & Spirits, tel 070-182 77 02, anna.spendrup@springwine.se

www.springwine.se

FAKTA:

Familjen Frescobaldi har verkat i Florens i mer än 1000 år och har genom åren varit inflytelserika inom kultur, politik och affärsverksamhet. Familjen ägnade sig främst åt handel, indrivning av skatter på uppdrag av påven och, inte minst, bankverksamhet. Medlemmar från familjen hade inflytande i Florens viktigaste skrån. På 1000-talet så flyttade familjen från Tenuta Castiglioni in till staden och lät bygga en lodge, ett torn och därefter ett palats, som numera är känt som Piazza de’ Frescobaldi i Florens. År 1252 byggde Lamberto Frescobaldi den första bron över floden Arno för att länka ihop familjeresidenset med den gamla stadskärnan. Bron är sedan dess ombyggd många gånger och är idag känd som Ponte Santa Trinita.

Frescobaldi har producerat vin sedan 1300-talet och vinet hittade snabbt en marknad utanför Toscana. På 1500-talet var exporten betydande, bla till katolska länder och det engelska kungahuset. På 1960-talet lät Vittorio Frescobaldi, Markis och dåvarande president för Marchesi Frescobaldi (1965-2007), plantera över 500 hektar vingårdar efter en noggrann analys av jordmån och matchande druvor, rotstockar och kloner. Flera projekt och program som fortfarande pågår är ett resultat att detta omfattande arbete. Idag äger familjen sex egendomar i Toscana: CASTELLO DI NIPOZZANO, TENUTA CASTIGLIONI, CASTELLO, POMINO, TENUTA RÈMOLE, TENUTA CASTELGIOCONDO och TENUTA AMMIRAGLIA. Marchesi Frescobaldi Group producerar årligen 10,7 miljoner buteljer vin som säljs i 90 länder.

Andra viner från Marchesi Frescobaldi:

MONTESODI TOSCANA IGT. Pris: 269 kr, Art nr: 72989, i beställningssort. Årgång: 2011. 14,5% vol

CASTELGIOCONDO BRUNELLO DI MONTALCINO DOCG. Pris 399, Art nr 79595, i beställningssort. Årgång: 2011. 14,5% vol

Anna Spendrup

Nipozzano Riserva flaskbild
Castello Nipozzano Bild 2 i källaren
Miljöbild Castello di Nipozzano bild2

Sankt Eriksgatan 119

Spring Wine & Spirits AB (tidigare Spendrups Vin), importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Företaget blev utnämnt till Årets Importör 2014 av tidningen Allt om Vin. Spring Wine & Spirits har 25 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann, Frescobaldi, McPherson och Plantation Rum.

Uppföljaren är här - Dalmore Luminary series No 217.4.2024 14:30:00 CEST | Pressmeddelande

Den 24 april lanseras Dalmore Luminary series No 2 på Systembolaget, uppföljaren i det exklusiva samarbetet mellan det anrika whiskyhuset The Dalmore och Skottlands designmuseum, den berömda designinstitutionen V&A Dundee. Lanseringen består av två delar där den första är en extremt limiterad upplaga av The Rare, en 49-årig highland Single Malt whisky. The Rare kommer i en spektakulär glasskulptur som är designad av den internationellt hyllade Melodie Leung från Zaha Hadid Architects. Den andra delen i serien kallas The Collectible och är en exklusiv 16-årig highland Single Malt whisky som kommer i mycket begränsad upplaga. Whiskyn i Dalmore Luminary är skapad av The Dalmores Master Whisky Maker Gregg Glass och Master Distiller Richard Paterson OBE. 54 buteljer av The Collectible släpps på Systembolaget den 24 april. Artikelnummer: 8566601, 3269 kr.

Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay åter i tillfälligt sortiment11.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 26 april släpps 6 000 buteljer av den terroirdrivna Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay 2022 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Perfiles är ett projekt där argentinska Trapiche fokuserar på druva och jordmån för att ta reda på vad som händer när en druva får perfekta förutsättningar. Till chardonnay har de därför valt vingårdar med särskilt kalkrik jordmån. Artikelnummer: 95197, 169 kr.

Italiensk lyx i en flaska – Muro Primitivo9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 maj lanseras den lyxiga Muro Primitivo i utvalda Systembolagsbutiker. Vinet, som osar italiensk flärd, är ett elegant och smakrikt vin från Apulien, en appellation känd för sina smakrika röda viner. Vinet fångar essensen av Apuliens jordmån och klimat och hyllar samtidigt regionens kulturella arv genom sin unika och lyxiga flaskdesign. Vinet har mjukt inlindade tanniner, mörk fruktighet och väl avvägda fattoner som gör det till ett utmärkt allroundvin. Givetvis passar det alldeles särskilt bra till det italienska köket. Vinet lanseras i utvalda butiker den 1 maj. Artikelnummer: 72764, 119 kr.

Citadelle Rouge – Unik fransk gin naturligt smaksatt med röda bär och rabarber5.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 8 april lanseras äntligen Citadelle Rouge i Sverige. En unik fransk gin med naturlig smaksättning av röda bär och rabarber. Prisbelönta och stilbildande Citadelle är en del av den trend med hantverksgin som har tagit dryckesvärlden med storm. Citadelle Rouges eleganta bärighet är perfekt i en GT eller somrig cocktail. Citadelle Rouge finns i Systembolagets beställningssortiment från och med den 8 april. Artikelnummer: 85217, 349 kr.

Domaine Rolet släpper två unika viner från sin privata källarsamling26.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Domaine Rolet i Jura har en privat samling av äldre årgångar i magnumbutelj. Nu lanseras de minst sagt unika vinerna Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986 och Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987 ur denna samling. Båda vinerna är buteljerade på magnumflaska om 1500 ml och släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 5 april lanseras 140 buteljer av Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986 och den 10 maj lanseras 420 buteljer av Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987. Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986: Nr 9008306, 619 kr Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987: Nr 9455406, 619 kr