Nippon Gases Norge AS

Nippon Gases investerar i ny luftgasfabrik

Projektansvarig hos Nippon Gases, Terje Wold, på tomten i Tjuin Industriområde där luftgasfabriken skall byggas. Uppstart sker redan i maj 2019 och förväntat färdigställande är under hösten 2020.

(Malm, Norge, 19.03.2019) Nippon Gases säkrar framtida gasleveranser genom att investera 200 miljoner norska kronor i en helt ny luftgasfabrik i Verran kommun som ligger cirka 100 km norr om Trondheim . Satsningen under 2020 är viktig for att tillgodose leveranser för kunder inom växtområden så som fiskuppfödning, processindustri och off-shore verksamheter från Mitt-Norge och norröver samt för Svenska kunder i Jämtlandsregionen.

En region i växt
«I en stadigt växande marknad ser vi investeringen av en ny luftgasfabrik som nödvändig för att täcka efterfrågan av flytande oxygen och nitrogen i området. Spadtaget tas redan under våren 2019 och vi förväntar oss att första fyllda tankbilen lämna fabriken under 2:a halvåret 2020», säger Lars Borgli, VD på Nippon Gases Norge.

Luftgasfabriken kommer sysselsätta 2 anställda och indirekt 5-10 personer kopplade gastransporter och underhåll. Flera viktiga saker bidrog till valet av placeringen; underlättande av etableringen och ett särskilt gott tillmötesgående från den lokala näringslivsavdelningen i kommunen, byggklar tomt, tillgång av vatten för industribruk, vägförbindelser, kaj på industriområdet samt nödvändig strömtillgång från el-leverantören NTE.

«Nippon Gases etablering av en fabrik i Malm visar att det genom en tydlig politisk prioritering och ett aktivt näringslivsarbete är möjligt att locka till sig stora och seriösa aktörer. Kommunen har all anledning att tro på Nippon Gases etablering i Malm och dess positiva bidrag till chanserna för uppstart av andra industriprojekt som det för närvarande arbetas med.En etablering av detta slag ger den traditionella industrikommunen Verran en stärkt position när man från den 1:a januari 2020 blir en del av den nya Steinkjer kommun », säger Anders Lindstrøm, ordförande i Verran kommun.

Närhet ger miljöfördelar
Det är stora volymer gas som skall transporteras till utspridda kunder i de nordligaste delarna av Norge samt delar av Nord-Sverige och det passar vårt mål på Nippon Gases att komma närmare våra kunder och marknaden generellt. «Detta kommer få en positiv påverkan av transportavstånd baserat på dagens infrastruktur, säger Terje Wold, Chief Technology Officer på Nippon Gases i Norge, och fortsätter; vi skall även fokusera på miljöpåverkan under hela byggprocessen. Placeringen i industriparken låter oss dessutom angöra produktionsanläggningen med båt. Med endast 200 meter mellan hamnen och vår anläggning öppnar det upp för en väsentlig reduktion av vägtransporter».

För ytterligere information, vänligen kontakta
Stine Gallagher, Marketing, +47 48 60 64 17 / stine_gallagher@praxair.com

Om Nippon Gases
Nippon Gases Sverige AB är en viktig tillverkare och distributör av industri- och livsmedelsgaser, medicinska gaser samt torr-is i Sverige. Vi erbjuder även installationer och underhåll av gasrelaterad utrustning. Vårt ursprung kommer från en stolt industrigashistoria med över 100 års erfarenhet via Hydro, Yara, Praxair och nu till Nippon Gases.

I Skandinavien har vi flera luftgasfabriker, fyllningsstationer, försäljningskontor och torrisfabriker samt ett stort antal kvalificerade medarbetare. Vi säkrar lokal närvaro genom ett omfattande distributionsnät med över 170 strategiskt utplacerade återförsäljare.

Vi arbetar målmedvetet med att ge våra kunder en positiv upplevelse genom att leverera produkter och tjänster av hög kvalitet, så vi kan leva upp till vår slogan ”The Gas Professionals”

Nippon Gases är en del av Taiyo Nippon Sanso Corporation (TNSC) som i sin tur ingår i Mitsubishi koncernen. TNSC är ett globalt industrigasföretag och är en av de största industrigasleverantörerna i världen.

The Gas Professionals - Striving tirelessly to fulfill our potential as industrial gas professionals and as the global leader in this field in terms of both market position and expertise

Läs mer om oss på www.nippongases.se

Bilder

Ladda ned bild
Luft som råvara: 3D-modell av luftgasfabriken där Nippon Gases skall producera flytande oxygen och nitrogen genom att kondensera luft. Den flytande gasen lagras därefter i vakuumisolerade lagertankar där den har en temperatur på ca. -180 grader Celsius. Gasen fraktas sedan via kryotankbilar ut till våra kunder.
Ladda ned bild

Nippon Gases Norge AS