Nisse Hellberg blir Årets skåning 2020

Artisten Nisse Hellberg får utnämningen Årets skåning 2020 av Stiftelsen Skåneländska flaggans dag och Kvällsposten.

Kvällspostens läsare har röstat fram Årets skåning 2020 – artisten Nisse Hellberg. Foto: Fritz Schibli

Artisten Nisse Hellberg får utnämningen Årets skåning 2020 av Stiftelsen Skåneländska flaggans dag och Kvällsposten.

Nisse Hellberg, 61, föddes i Limhamn i Malmö och bor fortfarande kvar i staden. Han slog igenom som sångare i bandet Wilmer X, men har också gjort soloprojekt och samarbetat med bland andra Peps Persson. Nisse Hellberg sjunger amerikansk blues på skånska och drar år efter år stor publik med sina livespelningar.

– Det slog ner som en bomb, jag var jätteglad att bara bli nominerad och hade inte alls förväntat mig att vinna. Det är ju fantastiskt stort och kul, säger Nisse Hellberg om utnämningen.

Kvällspostens läsare och alla som följer Stiftelsen Skåneländska flaggans dag på Facebook har röstat fram vinnaren.

– Det var ovanligt stort gensvar i år, och ingen tvekan om vem som var favoriten. Det känns fint att hylla Nisse Hellberg som har gjort avtryck med sina streamade livespelningar under det här ovanliga året, säger Maria Rydhagen, Kvällspostens chefredaktör.

Det var den 25 april som Nisse Hellberg och hans Wilmer X gjorde sin uppskattade livestream-konsert från Kulturbolaget i Malmö.

– Jag var inte säker på att det skulle fungera, men i backspegeln, när man ser hur många som såg och tyckte om det, tycker jag att det var en av de bästa sakerna vi gjort, säger Nisse Hellberg.

Årets skåning-utmärkelsen har delats ut av Stiftelsen Skåneländska flaggans dag sedan 1967, de senaste elva åren i samarbete med Kvällsposten. Bland tidigare vinnare finns Jesper Rönndahl (2019), Gunhild Carling (2014) och Anne Lundberg (2009). Traditionellt uppmärksammas pristagaren i samband med flaggdagen som infaller den tredje söndagen i juli. I år firas flaggdagen i mindre format på grund av coronapandemin. Vinnaren får en skånsk flagga och ett diplom, skapat av konstnären Harriet Ståhlberg.

– Stiftelsens ledamöter gläds över läsarnas val i år. Nisse Hellberg är en värdig och välförtjänt mottagare av utmärkelsen Årets skåning 2020. Han har i över 40 år skapat tidlös musik med en musikalisk skicklighet och med unika texter som samlat generationer av lyssnare, säger Göran Hansson, ordförande i Stiftelsen Skåneländska flaggans dag.

Bilderna är fria att använda i samband med rapportering om priset. Foto: Fritz Schibli.

Maria Rydhagen, chefredaktör Kvällsposten, 0704-663 912.

Årets skåning 2020 – Nisse Hellberg, känd bland annat från bandet Wilmer X. Foto: Fritz Schibli