No hate-dagen på fredag – sprid goda budskap på nätet
Primär målgrupp är barn och unga mellan 11 och 18 år, men alla kan delta genom att ”kärleksbomba” i sociala medier – sprida goda budskap märkta med hashtag #NoHateSE. Manifestationen hålls för tredje året i rad. Förra året spreds över 2 000 bilder med kärleksbudskap bara på Instagram, och många skolor och skolbibliotek uppmärksammade dagen.
No hate-dagen är en aktivitet inom No Hate Speech Movement, som drivs av Statens medieråd.
Detta är No Hate Speech Movement
No Hate Speech Movement syftar till att göra internet bättre. Kampanjen vänder sig i första hand till barn och unga. Den ska bidra till ökad kunskap om främlingsfientlighet, sexism och liknande former av intolerans, bättre förmåga att utnyttja mänskliga rättigheter och vara demokratisk delaktig, en källkritisk hållning och stärkt eget kritiskt tänkande i relation till medier. I uppdraget ingår att ”värna demokratin mot våldsbejakande extremism genom att stärka barns och ungas medie- och informationskunnighet”. Statens medieråd ska särskilt se till att kampanjen även når barn och unga med kognitiva och intellektuella funktionsnedsättningar.
Bakgrund till kampanjen
Rasistiska och sexistiska budskap, elakheter, trakasserier och mobbning har blivit en ovälkommen del av livet på nätet för många. Särskilt utsatta är barn och unga. För att stärka dem och ge dem verktyg att hantera och motverka näthat, driver Statens medieråd sedan 2013 kampanjen No Hate Speech Movement. Initiativet kom från Europarådet, och Statens medieråd har regeringens uppdrag att fortsätta kampanjen till och med 2017.
Nyckelord
Kontakter
Anna FagerströmPresskontakt
Tel:0707-95 26 26anna.fagerstrom@statensmedierad.seBilder
Länkar
Om
Box 27204
102 53 Stockholm
08-665 14 60http://statensmedierad.se
Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.
Följ Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Föräldrar & medier 2023: Fler föräldrar anser att myndigheter har ansvar att skydda barn13.12.2023 09:10:00 CET | Pressmeddelande
Andelen föräldrar som tycker att myndigheter bär mycket stort informationsansvar för att skydda barn som medieanvändare har ökat kraftigt på tio år. Samtidigt uppger föräldrar i högre utsträckning att de ”ofta” samtalar med sina barn om medier än vad barnen själva svarar. Det framkommer i ”Föräldrar & medier 2023”, där föräldrar bidrar med uppfattningar om medier och sina barns medieanvändning.
Flera nyheter när "Ungar & medier" presenteras på Bokmässan25.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Läsandet av böcker ökar, datorspelandet minskar, den upplevda utsattheten på nätet planar ut. Nu erbjuder Statens medieråd en förhandstitt på nyheterna i 2023 års upplaga av ”Ungar & medier” samt ”Småungar & medier” – Sveriges största statistiska undersökning av barns och ungas medievanor.
Statens medieråd och MPRT blir Mediemyndigheten20.9.2023 15:25:15 CEST | Pressmeddelande
Den 1 januari 2024 slås Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) ihop till Mediemyndigheten. Statens medieråds uppdrag rörande barns och ungas medieanvändning kommer framöver att hanteras av Mediemyndigheten.
Samverkan för barns trygghet på nätet30.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Statens medieråd, Bris och ECPAT går samman i satsning för att öka barns och ungas trygghet på internet.
Sociala medier och psykiska besvär har samband hos flickor22.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det finns ett tydligt samband mellan psykiska besvär och mer omfattande användning av sociala medier redan hos 9–12-åriga barn, särskilt flickor. Det visar Statens medieråds nya rapport Unga, medier och psykisk ohälsa: Uppföljning 2020, under Covid 19-pandemin, som lanseras i dag.