Nobels Fredspris 2022 – Civil Rights Defenders kan kommentera

Nobels fredspris 2022 tilldelas bland annat den belarusiska människorättskämpen Ales Bialiatski. Civil Rights Defenders har mångårig erfarenhet av att bevaka och kommentera läget för mänskliga rättigheter i Belarus, och nära relation till Ales Bialiatski. 2014 tilldelades Ales Bialiatski Civil Rights Defenders pris Civil Rights Defender of the Year Award. Han sitter just nu frihetsberövad i Belarus. Vi kan kommentera årets pristagare samt läget för mänskliga rättigheter i Belarus.

Detta är ett otroligt viktigt erkännande av Ales Bialiatskis viktiga arbete. Han är en stark och varm människa som verkligen brinner för demokrati och mänskliga rättigheter. Varje möte med Ales är inspirerande för oss som arbetat med människorättsförsvarare i 40 år.Priset är också ett oerhört viktigt erkännande för hela den belarusiska demokratirörelsen, som mött allt hårdare motstånd från regimen sedan protesterna 2020, säger Anders L. Pettersson, Executive Director Civil Rights Defenders.

Civil Rights Defenders kan även kommentera de andra pristagarna, den ryska människorättsorganisationen Memorial och den ukrainska organisationen Center for Civil Liberties och deras arbete.

Hör av er för en kommentar till:

Kontakta oss för en kommentar på 076 576 27 62 / press@crd.org

Diktaturkompensation för turister ska öka demokratin i svenskarnas semesterparadis 21.11.2022 09:51:34 CET | Pressmeddelande

Svenska turister uppskattas bidra med närmare två miljarder i intäkter till världens diktaturer – varje år. Nu vill människorättsorganisationen Civil Rights Defenders få svenskarna att diktaturkompensera sina semesterresor. Med hjälp av ett nytt verktyg kan resenärer själva räkna ut hur stort beloppet blir. Ju sämre demokrati desto större kompensation. Kompensationen ska bidra till att stötta det globala demokratiarbetet.