Nobina med dotterbolaget Samtrans förvärvar Telepass och blir ledande i Sverige inom omsorgsresor

Nobina med dotterbolaget Samtrans förvärvar Telepass

Telepass grundades 2008 och utför huvudsakligen persontransporter såsom färdtjänst, sjukresor, skolresor och skolskjuts på uppdrag av regioner och kommuner. Därutöver bedriver verksamheten beställningstrafik med buss under varumärket Sydbuss. Bolaget äger cirka 260 fordon och har 265 anställda och cirka 300 timanställda och underleverantörer. Huvudkontoret ligger i Kristianstad med driftsenheter i Ystad, Helsingborg, Vaggeryd, Sävsjö och Olofström. Företaget har en modern fordonsflotta med hög miljöprofil.

2018 förvärvade Nobina, Samtrans Omsorgsresor, den ledande experten och aktören inom omsorgsresor i Stockholms län, och med det breddade sin verksamhet och kunnande inom den särskilda kollektivtrafiken.

Tomas Hansson, vd för Samtrans Omsorgsresor: ”Samtrans och Telepass har många saker gemensamt, vilket gör detta förvärv enkelt att motivera för oss, våra kunder och våra uppdragsgivare. Främst skulle jag vilja nämna att vi båda har viljan att leverera en tjänst med hög kvalitet och omsorg för kunden. Nu kommer vi att kunna erbjuda fler att resa med oss och jag är övertygad om att vi tillsammans med kollegorna på Telepass kommer att fortsätta utveckla vår verksamhet inom omsorgsresor i Sverige.

Otto Svensson, grundare och vd för Telepass kommenterar: ”Vi är mycket glada över att vi nu kommer att verka tillsammans med Samtrans som är en stor, långsiktig och mycket välskött aktör. Vi ser positivt på viljan att behålla Telepass som ett eget dotterbolag i koncernen för att ta tillvara bolagets styrkor på bästa sätt och ser fram emot att tillsammans med Samtrans driva utvecklingen av omsorgsresor i Sverige.

”Med förvärvet av Telepass stärker och breddar vi nu vår position som den ledande aktören inom omsorgsresor i Sverige. Att med gemensamma resurser och tillsammans med Samtrans, Telepass och Göteborgs Buss, fortsätta att utveckla kvaliteten för våra kunder, uppdragsgivare och den särskilda kollektivtrafiken i Sverige, säger Henrik Dagnäs, vd på Nobina Sverige.

Transaktionen förutsätter sedvanliga myndighetsgodkännanden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tomas Hansson, vd Samtrans Omsorgsresor

tomas.hansson@samtrans.se +46 72 967 00 80

Otto Svensson, vd Telepass

otto@telepass.se +46 70 726 20 00

Eric Steijer, Marknad- och kommunikationschef, Samtrans Omsorgsresor

eric.steijer@samtrans.se +46 70 870 40 92

Nobina med dotterbolaget Samtrans förvärvar Telepass

Ny undersökning lyfter kvalitetsbrister inom svensk färdtjänst20.9.2021 09:36:57 CEST | Pressmeddelande

En nationell undersökning som har genomförts av Demoskop på uppdrag av Samtrans omsorgsresor visar att många upplever väsentliga förbättringsmöjligheter inom den särskilda kollektivtrafiken i Sverige. Så många som 11 procent av den vuxna befolkningen i Sverige nyttjar själv eller har någon närstående som nyttjar en behovsanpassad transporttjänst. Endast hälften av de tillfrågade upplever att resandet fungerar bra medan knappt 2 av 10 tycker att resorna fungerar mycket eller ganska dåligt.