Nödvändigt tillskott men pengarna måste nå skolan

Januaripartierna har alldeles nyss berättat att man tillför 5 miljarder kronor till välfärden redan i år.

– Det är ett absolut nödvändigt tillskott med tanke på kommunernas tuffa ekonomiska situation. De allvarliga nedskärningar på skolan som nu är på väg i många kommuner är djupt oroväckande. Frågan är om tillskottet verkligen kommer skolan till del och om det är tillräckligt. Lärarnas Riksförbund krävde redan under förra året en tilläggsbudget för år 2020. Men det är viktigt att pengarna nu verkligen kommer skolan till del. För vi vet av erfarenhet att statsbidrag inte är någon garanti för att kommunerna inte skär ner på skolan. En sådan garanti behövs, säger Åsa Fahlén.

Nyligen meddelade utbildningsministern att reglerna för likvärdighetsbidraget till skolan ändras.

– Regeringen har därmed redan äventyrat Skolkommissionens bärande förslag om att bidraget ska riktas till undervisning och elevhälsa samtidigt som kommunerna inte tillåts skära ner på sina personalkostnader. När nu nya pengar tillförs kommunerna måste regelverket stramas upp så att inte pengarna används för att fylla igen kommunernas svarta hål utan verkligen når ut på varje skola, säger Åsa Fahlén.

I januariavtalet finns det skrivningar som öppnar för ett förstatligande av svensk skola genom att frågan först ska utredas.

– De stora skillnaderna i elevers villkor måste Sveriges politiker ta på största allvar. Den ryckighet som präglar kommunsektorn är inte försvarbar. Nu måste takten öka för att få till stånd ett nationellt ansvar över svensk skola. En bra början är att staten tar över hela finansieringen av skolan genom ett sektorsbidrag. Det blir nu alltmer uppenbart att staten har bättre förutsättningar att hantera såväl finansiering som resursfördelning till skolorna, avslutar Åsa Fahlén.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med drygt 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Ny statistik visar: Svag löneutveckling för lärare6.2.2020 09:01:23 CETPressmeddelande

Ny lönestatistik för Lärarnas Riksförbund kommunalanställda medlemmar visar i snitt en lönehöjning på 2,6 procent i fjol. Det är den lägsta ökningen sedan 2012. Förbundets ordförande Åsa Fahlén menar att utvecklingen är oroande. – Vi ser tyvärr att den vikande trenden fortsätter. Kommunerna flaggar i många fall för att de brottas med dålig ekonomi, men utvecklingen går igen även i välmående kommuner.

Risk för politisk bluffpoker22.1.2020 15:48:29 CETPressmeddelande

Idag har besked kommit om att delar av oppositionen enats om en ändringsbudget. Den innehåller mer pengar till kommunerna som i bästa fall kan gå till skolan men där finns också stora orosmoln. – Om man bestämmer sig för att skära ner på skolans lärarassistenter så måste vi få en garanti för att dessa pengar ovillkorligen återförs till skolan. Annars är det bara en politisk bluffpoker som riskerar att drabba skolan, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen17.1.2020 11:35:42 CETPressmeddelande

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.