Noggrant testat material med minskat koldioxidavtryck för exklusiva designmöbler

Styropor®Ccycled™ används nu till Stressless® -emballage Första projektet i Skandinavien: bidrar till verksamheters hållbarhetsstrategi genom att använda skyddsemballage baserad på kemiskt återvunnet plastavfall Högkvalitativt EPS-emballage för designmöbler Styropor® Ccycled™ har samma egenskaper som jungfruligt material samtidigt som det bidrar till att minska användningen av fossila råvaror

Göteborg, 4 november 2021 – Från och med november 2021 använder Ekornes, en norsk tillverkare av exklusiva designmöbler, skyddsförpackningar i EPS (expanderbar polystyren) till sina produkter, vilket har samma egenskaper som jungfruligt material men ett lägre koldioxidavtryck. Detta uppnås genom att fossila resurser ersätts med återvunna råvaror i början av produktionen.

– Vi är verkligen stolta över att vara det första företaget som lanserar ett projekt som detta tillsammans med VARTDAL PLAST och BASF gällande designmöbler. Vi strävar alltid efter att ha den bästa förpackningslösningen för att skydda våra kvalitetsmöbler, och Styropor® Ccycled™ erbjuder precis det vi vill ha: samma egenskaper som jungfruligt material men samtidigt tillgodoser det behovet av att minska vårt koldioxidavtryck, vilket passar perfekt in i vår hållbarhetsstrategi”, säger Solveig Gaundal, Compliance and CSR Manager på Ekornes.

Samma kvalitet som jungfruligt material – mindre koldioxidavtryck
Tack vare tillverkningsprocessen har Styropor® Ccycled™ samma egenskaper som traditionell Styropor®. Det inkluderar utmärkta förpackningsegenskaper såsom enastående stötdämpning och hög tryckhållfasthet, vilket är avgörande för att skydda designmöbler. Vid tillverkningen av det emballagematerial som blivit så välkänt under de senaste 70 åren ersätts de fossila råvarorna med pyrolysolja. BASF köper pyrolysoljan från teknikpartners som använder en termokemisk process som kallas pyrolys för att omvandla plastavfall, som annars skulle användas för energiåtervinning eller deponeras. BASF använder pyrolysoljan i början av produktionsprocessen för att tillverka nya plaster och andra produkter.

Eftersom de återvunna och fossila råvaror blandas i produktionen kan de inte särskiljas från varandra, och därför allokeras den återvunna delen till Styropor® Ccycled™ med hjälp av massbalansmetoden. Både tilldelningsprocessen och själva produkten har certifierats av en oberoende granskare. Jämfört med konventionell Styropor® sparas minst 50 procent av CO2i produktionen av Styropor® Ccycled™.

Styropor® Ccycled™ har dessutom flera fördelar för VARTDAL PLAST, som omvandlar EPS-pärlor från BASF till gjutna delar för Stressless®-möbler, eftersom produkten är identisk med jungfruligt material. Det gör att tillverkningsprocessen inte behöver justeras. Företaget och dess produkter är certifierade enligt certifieringsprogrammet ecoloop, vilket bekräftar att produkterna är tillverkade av 100 procent återvunnet material. "Vi är glada över att arbeta tillsammans med BASF och Ekornes i detta projekt. Det är ett bevis på vårt ömsesidiga engagemang för en mer hållbar framtid”, säger Mounir El'Mourabit, produktchef på VARTDAL PLAST.

Bidrar till cirkularitet för plast – sparar resurser – skyddar miljön
”Den nuvarande miljöpolitiken fokuserar på att minska utsläppen av växthusgaser, att bevara fossila resurser och att undvika eller återanvända avfall. Genom att använda produkter från vårt ChemCycling™-projekt bidrar vår partner Ekornes aktivt till återvinningen av plastavfall efter användningsfasen och att föra in den använda plasten i ett cirkulärt kretslopp”, säger Klaus Ries, chef för BASF:s Styrenics-verksamhet i Europa.

• Läs mer om BASF:s ChemCycling™-projekt här.
  • Läs mer om Vartdal här
  • Läs mer om Ekornes här

Sven Hultins Plats 5

På BASF skapar vi kemi för en hållbar framtid. Vi kombinerar ekonomisk framgång med socialt ansvar och miljöskydd. Våra fler än 110 000 anställda i BASF-gruppen arbetar för att bidra till framgång för våra kunder i nästan alla sektorer och alla världens länder. Vår portfölj består av de sex segmenten; Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care and Agricultural Solutions. Under 2021 omsatte BASF EUR 78,6 miljarder. Läs mer på www.basf.se