Nöjdare kunder på Västtrafiks elbussar

Nu har Volvos elbussar rullat på linje 55 i Göteborg i snart fyra år. Västtrafiks senaste kundundersökning visar att resenärerna blir alltmer nöjda med linjen. Många uppskattar bland annat den låga ljudnivån och att bussarna bidrar till en bättre stadsmiljö.

Västtrafiks senaste kundundersökning visar att de är alltmer nöjda med linje 55. Foto: Håkan Ludwigson

– Våra passagerare är generellt mycket nöjda med linje 55. De gillar att det är så tyst, att bussen går mjukt och tycker att inredningen är trevlig. De känner sig också trygga medan de väntar på bussen. Det är glädjande resultat då vårt mål är att endast ha elbussar i alla stadstrafikområden i hela Västra Götalandsregionen år 2030, säger Camilla Holtet, utvecklingschef på Västtrafik.

På frågan om ljudnivån ombord på bussarna var 94 procent av resenärerna positiva i undersökningen som gjordes under sista kvartalet 2018. Det är en ökning med 7 procent jämfört med kvartalet innan.

Hela 96 procent av resenärerna anser att elbussar bidrar till en bättre stadsmiljö. Dessutom svarade en stor andel passagerare att det faktum att linjen drivs med miljövänlig el ökar deras vilja att resa med bussarna.

Kundernas återkoppling när det gäller den inomhusbusshållplats som finns vid Teknikgatan på Lindholmen är också positiv. 8 av 10 av de intervjuade säger att de uppskattar den.

Västtrafik storsatsar på elbuss

Framgången med linje 55 och elbussarna på linje 16 tillsammans med den positiva återkopplingen från resenärerna är lovande inför Västtrafiks framtida planer på att endast bedriva stadstrafik med elbussar.

– I sommar introducerar vi elbussar i Borås, Uddevalla och Ale och i Lidköping blir all stadstrafik elektriskt. Från och med oktober kommer vi också köra elbussar på linje 60 i Göteborg. Vid slutet av året kommer alla bussar på den linjen att vara elektriska. Vi är glada att vi kan ta med oss erfarenheterna från ElectriCity-projektet i vårt fortsatta utvecklingsarbete, säger Camilla Holtet.

Camilla Holtet, utvecklingschef. Foto: Thomas Harrysson

Debatt: Förarbristen måste tas på allvar18.3.2019 14:02:00 CETPressmeddelande

Idag infaller bussförarens dag, den dag på året då vi lyfter fram alla de människor som håller stora delar av vår kollektivtrafik rullande. Men samtidigt som allt fler reser tillsammans står branschen inför stora utmaningar. Fram till 2020 måste vi anställa 1 400 nya bussförare för att inte kollektivtrafiken ska stanna. Nu behövs kraftfulla åtgärder för att lösa förarbristen, skriver Lars Backström, vd på Västtrafik och Christer Pettersson, ordförande i Västra Sveriges Bussbranschförening.