Huddinge Kommun

Nöjdare kunder tack vare digital bygglovshantering

Dela

De senaste två åren har Huddinge kommun digitaliserat hela sin bygglovsprocess. Det och en robot har resulterat i snabbare hantering av bygglov och nöjdare kunder.

E-tjänsten Mittbygge gör det möjligt för både företag och privatpersoner att ansöka om bygglov och följa sitt ärende helt digitalt. Bilden får publiceras i anslutning till redaktionellt material.
E-tjänsten Mittbygge gör det möjligt för både företag och privatpersoner att ansöka om bygglov och följa sitt ärende helt digitalt. Bilden får publiceras i anslutning till redaktionellt material.

Huddinge kommun har mätt hur nöjda företag och privatpersoner är med kommunens bygglovshantering. Undersökningen visar att samtliga delar av nöjd-kund-index har förbättrats; tillgänglighet, information, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Både företagen och privatpersonerna är mer nöjda än tidigare. Störst skillnad upplever företagen där indexet totalt har ökat från 50 till 67 och samtliga mätområden ligger nu på en godkänd nivå från att tidigare varit lågt eller mycket lågt.

– Vår bild är att digitaliseringen, tillsammans med en fantastisk insats av våra handläggare, är en starkt bidragande orsak till förbättringen. Nu tar vi nästa steg och har nyligen infört digital mötesbokning två dagar i veckan, så att drop-in med köer och väntetid byts mot en fast mötestid med en handläggare, säger Christian Ottosson (C), kommunalråd och ordförande i Natur- och byggnadsnämnden, Huddinge kommun.

Digitaliseringen startade i januari 2017 med e-tjänsten Mittbygge, som gör det möjligt för både företag och privatpersoner att ansöka om bygglov och följa sitt ärende helt digitalt. Idag söker 50 procent bygglov via e-tjänsten.

Störst förbättring av nöjd-kund-index är inom området effektivitet. En anledning är bygglovsroboten Atom.

– Roboten är ett stöd till våra handläggare och en kanal för att kommunicera med dem som söker bygglov. Idag utför roboten 23 rutiner per automatik, till exempel bekräftelse om mottagen ansökan, påminnelser om komplettering eller beslut om slutbesked. Alla ärenden granskas digitalt och vi sparar tid som vi kan lägga på våra kunder istället, säger Camilla Adolfsson, avdelningschef bygglov, Huddinge kommun.

Ytterligare en förbättring som genomförts 2018 är att Huddinges bygglovsarkiv numera finns tillgängligt via kommunens webbplats. Med ett enkelt knapptryck kan den som önskar få tillgång till bygglovsritningar från hela Huddinge och ladda ner dem till sin dator.

Mer information om att söka bygglov digitalt.

För mer information kontakta:

Christian Ottosson (C), kommunalråd, Huddinge kommun, 08–535 313 54

Camilla Adolfsson, avdelningschef Natur- och byggnadsförvaltningen, Huddinge kommun, 08–535 363 01

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Huddinge kommun 08–535 301 71, ulrika.lamberth@huddinge.se

Nyckelord

Bilder

E-tjänsten Mittbygge gör det möjligt för både företag och privatpersoner att ansöka om bygglov och följa sitt ärende helt digitalt. Bilden får publiceras i anslutning till redaktionellt material.
E-tjänsten Mittbygge gör det möjligt för både företag och privatpersoner att ansöka om bygglov och följa sitt ärende helt digitalt. Bilden får publiceras i anslutning till redaktionellt material.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Huddinge Kommun
Huddinge Kommun
Kommunalvägen 28
141 85 Huddinge

08-535 300 00http://www.huddinge.se

Huddinge har en ung befolkning och växer snabbt – med över 110 000 invånare är vi den största kommunen i länet efter Stockholms stad. Huddinge ligger bara 15 minuter från Stockholm C och kännetecknas av stark utveckling, unika naturmiljöer och ett mångsidigt näringsliv.

Följ Huddinge Kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Huddinge Kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum