Nominera årets bästa reportage om barncancer

15.12.2016 08:00 | Barncancerfonden

Barncancerfonden delar varje år ut pris för att uppmärksamma journalister som belyser frågan om barncancer. Nu är det hög tid att skicka in bidrag; fram till årsskiftet finns möjlighet att nominera reportage till 2016 års journalistpris.

Barncancerfondens journalistpris delas ut i kategorierna tryckt media och etermedia. I tryckt media ingår artiklar i tidning och på webben samt bildreportage, och i etermedia ingår dokumentärfilm, teve- och radioreportage samt filmer och bloggar. Prissumman är 25 000 kr per kategori.

Fram till årsskiftet kan reportrar, redigerare, redaktionschefer, fotografer, tv-tittare och tidnings- och bloggläsare skicka in sina förslag. Reportagen bedöms sedan av en jury bestående av bland andra Kattis Ahlström och Carlos Rojas, utifrån kriterierna innehåll, förståelse, tillförlitlighet samt språk.

Hit skickar du din nominering
För att nominera en artikel eller ett inslag i radio/TV, skicka artikeln eller programmet per post till:

Amelie Furborg

Tidigare vinnare
2015 års vinnare i kategorin etermedia var en serie radioreportage om hemsjukvård i livets slutskede, av Mona Hambraeus på Sveriges Radios Ekot-redaktion. Med avstamp i en familjs berättelse togs frågan om vikten av tillgång till hemsjukvård för svårt sjuka, döende barn upp. I kategorin tryckt media gick priset till Kvällspostens artikelserie Vi överlevde barncancer, och reportern Minna Wallén-Widung. Serien omfattar flera artiklar som berättar om barncancer och dess konsekvenser ur en rad olika perspektiv. För fler vinnare, se http://www.barncancerfonden.se/om-oss/pressrum/journalistpriset/tidigare-vinnare/