Nominera en modersmålslärare till Årets språkliga eldsjäl 2020

För tredje året i rad öppnar vi idag, på världsbokdagen, nomineringen till Årets språkliga eldsjäl 2020. Priset instiftades av Lärarnas Riksförbund och ILT Inläsningstjänst för att uppmärksamma det viktiga arbete som modersmålslärare gör runt om i Sverige.

Tidigare vinnare har visat vikten av att inkludera modersmålet i undervisningen och vilken skillnad det kan göra för eleverna. Vi tror att det finns fler eldsjälar där ute och behöver din hjälp för att hitta dem!

Förra årets vinnare, Abdul Masih Aphrem, jobbar bland annat som förstelärare och modersmålslärare på Rågsveds grundskola i Stockholm. Nomineringen, som skickades in av Christina Hedman löd:

”Abdul Masih Aphrem personifierar ordet eldsjäl och i hans mångåriga roll som modersmålslärare och studiehandledare på modersmålet vet alla som känner honom hur mycket han brinner för elevers flerspråkiga utveckling och lärande. De som känner Abdul Masih Aphrem – som till vardags går under namnet ”Abboud” – vet också att han oförtrutet och envist har arbetat med elevers språkutveckling och lärande på många olika sätt och i ett helhetsperspektiv.”

”Modersmålet är en viktig pusselbit som måste stärkas och utvecklas livet ut. Det är viktigt för självkänslan och identiteten. Forskning visar att elever som deltar i modersmålsundervisning gör bättre ifrån sig. Modersmålet är som rötterna för ett träd, grunden till allt. Som modersmålslärare är man också den viktiga länken mellan hemmet och skolan.” Detta sa Abdul själv sa efter att han mottagit priset på Bokmässan 2019.

Har du en kollega som är en riktig eldsjäl i sin lärarroll och som du skulle vilja lyfta? Nominera en modersmålslärare till Årets språkliga eldsjäl 2020. Vinnaren och den som lämnat nomineringen får två gemensamma dagar på Bokmässan med biljetter för skolspåret (24-25 september, resa och övernattning ingår) samt ett årsabonnemang på en av flerspråkiga tjänsterna Polyglutt förskola, Polyglutt skola eller Begreppa. Alla som nominerar får som tack välja ett 30-dagars demokonto på någon utav tjänsterna.
Nomineringen sker fram till 25 augusti 2020 och vinnaren meddelas strax därefter. Prisutdelningen sker på Bokmässan 25 september, eller liknande forum om omständigheterna ändras. Nominera på nomineringssidan.

Kontakt för mer information

Alexandra Blomberg
Marknads- och försäljningsdirektör
ILT Inläsningstjänst
alexandra.blomberg@inlasningstjanst.se

Annette Wärme
Marknadsstrateg
annette.warme@lr.se

ILT Inläsningstjänst är en marknadsledande leverantör av specialpedagogiska verktyg till svenska skolan med fokus på elever med läs- och skrivsvårigheter samt nyanlända elever. Vårt mål är att erbjuda alla elever en likvärdig utbildning.

Coronakrisen i skolan – bristande åtgärder för lärare i riskgrupp28.5.2020 06:05:00 CESTPressmeddelande

De riskgrupper som finns i samhället är underställda speciella rekommendationer, där de som har vissa kroniska sjukdomar i största möjliga mån ska undvika miljöer där de riskerar att smittas. Samtidigt visar Lärarnas Riksförbunds senaste undersökning om coronakrisen i skolan att endast en av tre lärare anser att arbetsgivaren vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda kollegor i riskgrupp.

Coronakrisen i skolan – kunskapstapp för miljardbelopp14.5.2020 06:55:00 CESTPressmeddelande

Distansundervisning som strular, inställd undervisning och hög elevfrånvaro. De direkta kostnaderna för utebliven undervisning beräknas kosta samhället drygt 5,5 miljarder kronor. – Höga kostnader och en redan tuff arbetssituation sätter ökad press på en lärarkår som redan går på knäna. Nu behövs politisk handlingskraft att satsa på lärarna, där bland annat staten tar över huvudansvaret för skolverksamheten, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund.